Soud zprostil viny všechny obžalované v kauze železničního neštěstí ve Studénce

Tragická nehoda vlaku u Studénky - Foto:  Hasičský záchranný sbor MS kraje

Tragická nehoda vlaku u StudénkyFoto:  Hasičský záchranný sbor MS kraje

Novojičínský soud zprostil viny všech 10 lidí obžalovaných z obecného ohrožení kvůli železničnímu neštěstí ve Studénce z roku 2008. V důsledku tragédie, kdy vlak narazil do mostu, který spadl na trať, zemřelo osm lidí, 95 bylo zraněno. Rozsudek není pravomocný, státní zástupce se na místě odvolal. Soudce během zdůvodnění osvobozujícího rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že by skutek spáchali právě obžalovaní.

Podle něj v tom nemá jasno ani většina expertů, které soud během devítiletého procesu vyslýchal. Zproštění viny požadovali obhájci obžalovaných. „Soud nebyl schopen objektivně a se stoprocentní jistotou říct, kdo může za to, že most spadl. Obávám se, že to už dnes nedokáže říct nikdo," řekl soudce Jaromír Pšenica. 

Tato slova vehnala slzy do oči Richardu Salamonovi z Orlové, který tehdy ve vlaku jel. „Toto jsem rozhodně nečekal. To není možné. Než odsoudit někoho, tak raději nikoho?“ řekl krátce po vynesení rozsudku. Rozpaky vyjádřila nad rozsudkem i Naděžda Tomčíková, předsedkyně občanského sdružení Comenius 2008, jež před lety vlakem cestovala také. „Těch pochybení bylo prohlášeno tolik a najednou vina není,“ řekla v ČT. 

Tři obžalovaní, kteří se vzdali práva na odvolání, odmítli rozsudek komentovat. Desítce obžalovaných, z nichž většina se z jednání omluvila, hrozily tresty od tří do šesti let vězení. 

Zajištění mostu nad tratí ve Studénce - Foto:  Policie ČR

Zajištění mostu nad tratí ve StudénceFoto:  Policie ČR

„Abychom obžalované mohli uznat vinnými, museli bychom vědět, proč most spadl. Můžeme se nyní jen domýšlet, ale nevíme to. Také skuteční odborníci se jen domnívají. Co se tam stalo, není proto jasné,“ řekl také Pšenica. Chyb podle něj stavaři udělali hodně. 

„Byla tam pochybení, která jsou i na jiných stavbách. Je ale hloupost tvrdit, že most spadl, protože byl nedostatečně zajištěn smluvní vztah mezi firmami,“ podotkl soudce a dodal, že v případě pochybností se musí rozhodovat ve prospěch obžalovaných. 

Ve zdůvodnění zmínil i to, nač advokáti upozorňovali od začátku procesu - toho, že po trati v době opravy mostu jezdil vlak. 

„Samotné dráhy mohly ze dne na den požádat o výluku. Nestalo by se pak to, co se stalo. I pouhé snížení rychlosti by stačilo. Toto jsou ale otázky na Moravskoslezský kraj, investora, dráhy, projektanta. Tady je potřeba řešit závažné následky, tady je odpovědnost, proč rychlík narazil v plné rychlosti do trosek mostu,“ uvedl soudce. 

Čtěte také: OBRAZEM: Připomeňte si, jak vypadalo místo železniční tragédie ve Studénce, kde zemřelo osm lidí

Havárie se stala 8. srpna 2008 ve Studénce na Novojičínsku na železniční trati číslo 270 spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy, který měl v té době přibližně desetiminutové zpoždění, narazil v 10:30 do ocelové konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. 

Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a zpomalil tak soupravu ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji. 

Tragická nehoda vlaku u Studénky - Foto:  Hasičský záchranný sbor MS kraje

Tragická nehoda vlaku u StudénkyFoto:  Hasičský záchranný sbor MS kraje

Při nehodě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti zemřel později v nemocnici v Novém Jičíně. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. 

Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí, z toho deset těžce, mezi nimi i strojvedoucí, který ale utrpěl jen lehká zranění, před nárazem se totiž stačil skrýt ve strojovně lokomotivy. 

Obžalováni byli tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, jenž měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala. 

Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. 

Řízení před Okresním soudem v Novém Jičíně začalo po rok a půl trvající pauze, kdy se čekalo na další znalecký posudek, letos v květnu. 

Autor:   ČTK
Pořad: Zprávy  |  Stanice: Ostrava
Čas vysílání: každou hodinu  |  Délka pořadu: 4 minuty  
 

Nové články v rubrice

Moravskoslezský kraj
  Od 14.12.2017 15:10 do 15.12.2017 15:15; na silnici 56 u obce Staré Hamry okres Frýdek-Místek; ledovka, průjezd se zvýšenou opatrností
  D1, mezi km 337.8 a 336.2, ve směru Praha, práce na silnici, pravý jízdní pruh uzavřen, Od 14.12.2017 16:05 Do 15.12.2017 14:00, oprava výtluků, údržba a opravy vozovek AB, zdroj: ŘSD
  silnice I/56, Frýdlant nad Ostravicí, okr. Frýdek-Místek, práce údržby, omezení, Od 15.12.2017 07:00 Do 15.12.2017 17:00, omezení provozu na obou sjezdech ze silnice I/56 z důvodu kácení stromů a ořezu ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace