V Ostravě pokřtili zrekonstruovaný předválečný motorák Stříbrný šíp

15. červen 2016
Zprávy , Zprávy

Měla to být chlouba československé předválečné železnice. Jenže zasáhla válka a unikátní motorový vůz Stříbrný šíp od té doby postával v depu a sloužil třeba jako skladiště. Pět let dávali technici jeho vrak dohromady, stálo to 40 milionů korun. Zrenovovaný Šíp pokřtili Ostravě na veletrhu drážní techniky Czech Raildays.

Naleštěný historický motorák působí mezi všemi moderními lokomotivami a vagóny jako magnet. „Můžeme obdivovat, co se dělalo dřív před válkou,“ říká jeden z návštěvníků. „Zejména kvůli tomu jsem tady přijel z Košic,“ dodává slovensky další z fanoušků železnice.

Tvar Stříbrného šípu připomíná kopřivnickou sestřenici Slovenskou strelu. Šíp ale vyrobila pražská firma ČKD. A liší se také barevná kombinace: dole červená, nahoře stříbrná.

Původně to měl být motorák pro méně zatížené rychlíkové spoje. Jediný vyrobený kus se ukázal na veřejnosti poprvé 14. března 1939. Válka ale znamenala konec projektu.

„Palivo, nafta byla v prvé řadě vyhrazena pro válečné účely, takže vlastně provoz všech motorových vozů na celé síti ČSD byl v podstatě zastaven,“ připomíná autor webových stránek o železničních prototypech Rostislav Kolmačka.

Ani po válce se ale Šíp na kolejích moc neukázal. Najezdil pouhých 50 tisíc kilometrů, než byl pro poruchu odstaven. Během let se z něj stalo torzo, které putovalo po nádražích v Česku.

Vagóny z Kopřivnice projezdily celý svět. Zdobily i Orient expres

Interiér Slovenské strely (na snímku kurátor Technického muzea v Kopřivnici Radim Zátopek)

Proslulým Orient expressem jezdila kdysi smetánka na zahraniční cesty a možná se v jeho kupé odehrála nejedna detektivní zápletka. Víte ale, že vagóny pro tenhle vlak se vyráběly v Kopřivnici?

„Když vozidlo přišlo do Nymburka, to znamená na jaře 2011, tak se dalo vlastně z jedné strany koukat na druhou stranu skrz. Nebylo tady vůbec nic,“ říká autor rekonstrukce Stříbrného šípu Arnošt Kohl.

„Toto je původní tlačítko, které bylo na startování. Takže v poloze 1 startujete první motor, druhý motor, potom všechny motory najednou,“ přepíná na replice původního pultu v kabině strojvedoucího Arnošt Kohl.

Pult strojvedoucího

Stříbrný šíp má moderní motory a řídicí systém, zvenku a také v interiéru ale zachovává přísně historický vzhled. Restaurátoři šli do nejmenších detailů, obnovili třeba kličky stahování oken nebo rolety. A historicky věrné je třeba i ovládání ventilace nad hlavami cestujících.

„Zapojí se například do různých nostalgických jízd, kde budou jezdit motorové vlaky, respektive zase doplní projekt nějakého parního vlaku,“ přibližuje další využití Stříbrného šípu člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.

Stříbrný šíp na veletrhu Czech Raildays 2016
autor: Michal Polášek
Spustit audio