Tasmánský čert a sýry pana Vyhnálka

27. leden 2008

Naše pravé cykloputování po Tasmánii začalo hned 2. ledna, kdy jsme opustili maďarskou farmu a vydali se směrem k východnímu pobřeží a podél něj na jih. Hned na prvních kilometrech se nám do cesty postavil celkem slušný kopec, ale protože byl na asfaltu, bylo to v pohodě.

Navečer volíme trasu přes přírodní rezervaci Mt. Victoria, kde chceme navštívit dva vodopády. Odbočujeme tedy z hlavní asfaltové cesty a vydáváme se na štěrkovou cestu, která začíná nepříjemně stoupat. Aby toho nebylo málo, tak mrholí a začíná se stmívat. Za tmy a po hodně drsném stoupání a lehce mokří dorážíme do průsmyku, kde je parádní přístřešek. Stavíme si tam stan, kola dáváme též pod střechu a jdeme do hajan. Je pozdě a jsme řádně unavení.

Druhý den se vyčasuje a my jdeme na procházku fantastickým deštným lesem k vodopádu Ralph's Falls. Více než samotný vodopád nás uchvátil deštný les. Připadáme si pod velkými kapradinami jako v pravěku. Úžasné místo. Po krátké procházce sjíždíme z průsmyku dolů po hodně nepříjemné štěrkové cestě s prudkým klesáním, až se dostáváme k dalšímu zajímavému vodopádu St. Columba Falls.

Návštěva sýrářských fabrik
První sýrárnu jsme navštívili ve vesničce Pyengana, kde jsme si koupili místní sýr Cheddar. Druhá a pro nás o hodně zajímavější sýrárna na nás čekala ve městě Burnie, kde jsme měli možnost mnohé produkty ochutnat a několik jsme si jich i zakoupili. Byla to firma Lactos, jež byla založena před mnoha desítkami let českým rodákem panem Vyhnálkem a během krátké doby se stala jednou z nejoblíbenějších sýráren v celé Austrálii. Šikovné české ruce zanechaly tedy stopy i zde na Tasmánii. Pan Vyhnálek sice už na Tasmánii není, v 80. letech fabriku prodal a nedávno se odstěhoval zpět do rodné vlasti.

Pláže na východním pobřeží
Většina z nich, co jsme viděli, byla ideálních pro koupání. Čistá voda, písečné pláže, málo lidí, pohoda. Také je to tu ráj pro surfaře, které jsme museli mnohokrát obdivovat, jaké kousky na vlnách dokážou.

Tasmánský čert - další zvířátko v ohrožení
Tasmanian devil je další vačnatec, kterému hrozí vyhubení. Jedná se o šelmu velikosti takové robustnější kočky a hlavou medvěda. Populace těchto jedinečných tvorů v posledních letech klesla na méně než polovinu, a to hlavně kvůli nádorovitému onemocnění, jehož příčinu se vědcům zatím nepodařilo odhalit. Dalším velkým faktorem úhynu těchto zvířat je automobilismus. Mnohá zvířata končí pod koly aut, když se na okrajích cest živí sraženými klokany atd. Úbytek těchto tvorů je tak rychlý a velký, že vědci a zoologové očekávají během několika let úplné zmizení tohoto druhu z divoké přírody. V zoologických zahradách a parcích budou v izolaci zachráněni, ale bude to jen par kusů. My jsme se v jednom z parků byli na ně podívat a opravdu je to velká škoda. Zvířata jsou to velmi zajímavá.

Poznámka redakce
Text je redakčně upraven a zkrácen. Další informace najdete také na stránkách www.cyklocestovani.cz.

autoři: Martin Stiller , Renáta Lorišová
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.