V neevropském stavu

Výtah - Foto: F. Tichý

VýtahFoto: F. Tichý

Víte, který dopravní prostředek je nejbezpečnější? Možná byste se divili, ale je to výtah, alespoň podle statistiky nehodovosti. Určitě jste už nějakým výtahem jeli. Buďto nějakým starším, ve kterém si nejste jisti, zda jízdu přežijete anebo moderním, kde ani nepoznáte, že se řítíte rychlostí pět pater za sekundu. Právě výtahy jsou jedním z problémů, který souvisí s přísnými požadavky Evropské unie.

 

 

V neevropském stavu

Vložit na svůj web

Brusel je všude kolem nás. Tato zcela nezeměpisná úvaha zase není tak daleko od pravdy. Úřední regule se týkají téměř všeho - výtahy nevyjímaje. Až 80 procent všech tuzemských zdviží normám nevyhovuje, píše se v agenturních zprávách, což je zjištění, které není zase tak nepodstatné. Na jeden průměrný dům se počítá minimálně s půl miliónem korun a celkové náklady v republice se odhadují na nepředstavitelných 60 miliard. Nejsem žádným expertem přes strojovny, ale když starým vysloužilým výtahům chybějí například obousměrné brzdy anebo druhé kabinkové dveře, asi to levné nebude. Sám bydlím v třípodlažním domě ze čtyřicátých let minulého století a děkuji předkům, že s cihlami skrblili, protože jinak by se nás evropská výtahová kauza týkala. Do pěti let se musejí odstranit největší závady, jinak hrozí podobné potíže jako u pro obce u chybějících čistíren odpadních vod. Představte si ale takové obyčejné sdružení vlastníků bytů anebo malé družstvo pracující s mnohem menšími sumami než známý a vykutálený podnikatel Krejčíř. Našetřete tolik peněz, zadlužte se, odložte výměnu střechy nebo novou fasádu! Dokáži se představit bouřlivost diskusí na schodišti... 

Na druhou stranu je pravdou, že do výtahů se investovalo velmi málo a každý druhý panelák je toho důkazem. Připočítáme-li k tomu chyby v původních projektech a vandalské užívání, dostaneme se velmi rychle k současnému stavu. V České republice je přibližně 80 tisíc výtahů a jak už jsem říkal, až 80 procent by u technických zkoušek propadlo. Řeknu vám, Brusel nebrusel, zlaté schodiště! I když kdo ví, třeba jsou i normy na průřez šprušle u zábradlí, barvu třetího schodu a vůni v mezipatrech. Nedivil bych se... 

Autor:  Martin Knitl
Pořad: Ranní poznámka  |  Stanice: Ostrava
Čas vysílání: neděle 05:20 a 07:10  |  Délka pořadu: 3 minuty  
 

Nové články v rubrice

  • 26. února  2017 v 05:00     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Ivana Šuláková: Neviditelný hrdina

    Říká vám něco jméno Iraklij Levanovič Kandareli? Jde o muže, o kterém jsme před časem vysílali speciální seriál reportáží. Patří totiž k těm, kteří přispěli k ukončení světové války. Plukovník je pro náš region významnou...

     
  • 19. února  2017 v 05:00     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Ivana Šuláková: Nesmrtelná Šuláková

    Tento týden jsme se naposledy rozloučili s další významnou osobností našeho regionu. Královna valašské písničky Jarmila Šuláková odešla do hudebního nebe ve svých nedožitých 88 letech.

     
  • 12. února  2017 v 05:00     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Ivana Šuláková: Válečné dědictví

    Na fasádách některých domů se dodnes zachovaly válečné nápisy a označení. Je tomu tak třeba v Opavě. Přestože od konce druhé světové války uplynulo už skoro 72 let, některé stopy této naší minulosti zůstávají stále...

     
Moravskoslezský kraj
  Od 26.2.2017 08:30 do 27.2.2017 12:00; na silnici 46810 v obci Petrovice u Karviné okres Karviná , délka 2.7km; vozovka uzavřena v obou směrech; probíhá kácení aleje
  ulice Na Stráni, Karviná, okr. Karviná, omezení, stavební práce, Od 27.02.2017 07:00 Do 31.05.2017 15:00, Úplná uzavírka z důvodu realizace akce pod názvem "Odvedení dešťových vod na ulici Na Stráni". ...
  náměstí Slovenského národního povstání, Ostrava-Jih, Ostrava, omezení, stavební práce, Od 22.02.2017 00:00 Do 30.04.2017 23:59, Uzavírka z důvodu provádění stavebních prací - rekonstrukce kanalizace na ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace