V neevropském stavu

Výtah - Foto: F. Tichý

VýtahFoto: F. Tichý

Víte, který dopravní prostředek je nejbezpečnější? Možná byste se divili, ale je to výtah, alespoň podle statistiky nehodovosti. Určitě jste už nějakým výtahem jeli. Buďto nějakým starším, ve kterém si nejste jisti, zda jízdu přežijete anebo moderním, kde ani nepoznáte, že se řítíte rychlostí pět pater za sekundu. Právě výtahy jsou jedním z problémů, který souvisí s přísnými požadavky Evropské unie.

 

 

V neevropském stavu

Vložit na svůj web

Brusel je všude kolem nás. Tato zcela nezeměpisná úvaha zase není tak daleko od pravdy. Úřední regule se týkají téměř všeho - výtahy nevyjímaje. Až 80 procent všech tuzemských zdviží normám nevyhovuje, píše se v agenturních zprávách, což je zjištění, které není zase tak nepodstatné. Na jeden průměrný dům se počítá minimálně s půl miliónem korun a celkové náklady v republice se odhadují na nepředstavitelných 60 miliard. Nejsem žádným expertem přes strojovny, ale když starým vysloužilým výtahům chybějí například obousměrné brzdy anebo druhé kabinkové dveře, asi to levné nebude. Sám bydlím v třípodlažním domě ze čtyřicátých let minulého století a děkuji předkům, že s cihlami skrblili, protože jinak by se nás evropská výtahová kauza týkala. Do pěti let se musejí odstranit největší závady, jinak hrozí podobné potíže jako u pro obce u chybějících čistíren odpadních vod. Představte si ale takové obyčejné sdružení vlastníků bytů anebo malé družstvo pracující s mnohem menšími sumami než známý a vykutálený podnikatel Krejčíř. Našetřete tolik peněz, zadlužte se, odložte výměnu střechy nebo novou fasádu! Dokáži se představit bouřlivost diskusí na schodišti... 

Na druhou stranu je pravdou, že do výtahů se investovalo velmi málo a každý druhý panelák je toho důkazem. Připočítáme-li k tomu chyby v původních projektech a vandalské užívání, dostaneme se velmi rychle k současnému stavu. V České republice je přibližně 80 tisíc výtahů a jak už jsem říkal, až 80 procent by u technických zkoušek propadlo. Řeknu vám, Brusel nebrusel, zlaté schodiště! I když kdo ví, třeba jsou i normy na průřez šprušle u zábradlí, barvu třetího schodu a vůni v mezipatrech. Nedivil bych se... 

Autor:  Martin Knitl
Pořad: Ranní poznámka  |  Stanice: Ostrava
Čas vysílání: neděle 05:20 a 07:10  |  Délka pořadu: 3 minuty  
 

Nové články v rubrice

  • 23. července  2017 v 05:00     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Ivana Šuláková: ZTePilí muži na cestách

    Slyšeli jste už někdy výraz "ztepilí muži"? A co si pod tím představíte? Bezesporu urostlé, zdravé a svalnaté jedince v plné kondici, kteří se neváhají pustit do různých sportovních výzev. Dvojice mladíků, o kterých...

     
  • 16. července  2017 v 05:01     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Richard Piskala: Recepty v ORR

    Součástí našeho pořadu Ostravská rozhlasová rodinka jsou i vaše recepty, které nám posíláte. A právě o nich je dnešní Ranní poznámka.

     
  • 9. července  2017 v 05:00     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Richard Piskala: Výročí povodní

    V těchto dnech si připomínáme 20 let od ničivých povodní v roce 1997. K tomuto výročí se vrací ve své ranní poznámce i Richard Piskala.

     
Moravskoslezský kraj
  silnice I/11 (ulice Rudná), Radvanice a Bartovice, v katastru obce Ostrava, práce na údržbě mostu, provoz převeden do protisměru, Od 10.07.2017 05:00 Do 30.11.2017 23:59, Statutární město Ostrava, Městský ...
  ulice Jeremenkova, Bílovec, okr. Nový Jičín, uzavřeno, stavební práce, Od 10.07.2017 11:00 Do 06.10.2017 23:59, úplná uzavírka provozu v souvislosti se zajištěním a realizací stavebních prací spojených ...
  D56, mezi km 49.1 a 50, ve směru Frýdek-Místek, práce na údržbě mostu, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 09.07.2017 00:00 Do 30.07.2017 23:59, částečná uzavírka dálnice D56 za účelem rekonstrukce ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace