V neevropském stavu

Výtah - Foto: F. Tichý

VýtahFoto: F. Tichý

Víte, který dopravní prostředek je nejbezpečnější? Možná byste se divili, ale je to výtah, alespoň podle statistiky nehodovosti. Určitě jste už nějakým výtahem jeli. Buďto nějakým starším, ve kterém si nejste jisti, zda jízdu přežijete anebo moderním, kde ani nepoznáte, že se řítíte rychlostí pět pater za sekundu. Právě výtahy jsou jedním z problémů, který souvisí s přísnými požadavky Evropské unie.

 

 

V neevropském stavu

Vložit na svůj web

Brusel je všude kolem nás. Tato zcela nezeměpisná úvaha zase není tak daleko od pravdy. Úřední regule se týkají téměř všeho - výtahy nevyjímaje. Až 80 procent všech tuzemských zdviží normám nevyhovuje, píše se v agenturních zprávách, což je zjištění, které není zase tak nepodstatné. Na jeden průměrný dům se počítá minimálně s půl miliónem korun a celkové náklady v republice se odhadují na nepředstavitelných 60 miliard. Nejsem žádným expertem přes strojovny, ale když starým vysloužilým výtahům chybějí například obousměrné brzdy anebo druhé kabinkové dveře, asi to levné nebude. Sám bydlím v třípodlažním domě ze čtyřicátých let minulého století a děkuji předkům, že s cihlami skrblili, protože jinak by se nás evropská výtahová kauza týkala. Do pěti let se musejí odstranit největší závady, jinak hrozí podobné potíže jako u pro obce u chybějících čistíren odpadních vod. Představte si ale takové obyčejné sdružení vlastníků bytů anebo malé družstvo pracující s mnohem menšími sumami než známý a vykutálený podnikatel Krejčíř. Našetřete tolik peněz, zadlužte se, odložte výměnu střechy nebo novou fasádu! Dokáži se představit bouřlivost diskusí na schodišti... 

Na druhou stranu je pravdou, že do výtahů se investovalo velmi málo a každý druhý panelák je toho důkazem. Připočítáme-li k tomu chyby v původních projektech a vandalské užívání, dostaneme se velmi rychle k současnému stavu. V České republice je přibližně 80 tisíc výtahů a jak už jsem říkal, až 80 procent by u technických zkoušek propadlo. Řeknu vám, Brusel nebrusel, zlaté schodiště! I když kdo ví, třeba jsou i normy na průřez šprušle u zábradlí, barvu třetího schodu a vůni v mezipatrech. Nedivil bych se... 

Autor:  Martin Knitl
Pořad: Ranní poznámka  |  Stanice: Ostrava
Čas vysílání: neděle 05:20 a 07:10  |  Délka pořadu: 3 minuty  
 

Nové články v rubrice

  • 21. srpna  2016 v 05:00     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Ivana Šuláková: Na znamení

    Ostravský dopravní podnik tento týden oznámil, že v krajském městě a jeho okolí rozšíří počet zastávek na znamení. Jde o spoje v tarifní zóně Ostrava XXL, která zahrnuje také přilehlý Bohumín, Brušperk i Hlučín. Zatímco...

     
  • 14. srpna  2016 v 05:00     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Ivana Šuláková: Olympijské sportování

    Tři ostravské lokality se v těchto dnech proměnily v Olympijský park. Na Masarykově náměstí, Černé louce a v Loděnici u Hradní lávky stojí speciální areály, v nichž si hlavně děti mohou vyzkoušet řadu sportovních disciplín...

     
  • 7. srpna  2016     Audio  rubrika: Ranní poznámka

    Ivana Šuláková: Filtrovaný hluk

    V našich zprávách jste mohli tento týden mimo jiné slyšet, že obyvatelé několika domů podél hlavní silnice v Hodslavicích se dočkají nových oken. Mají zmírnit jejich potíže s hlukem z hlavní cesty. Vše jim zaplatí Ředitelství...

     
Moravskoslezský kraj
  D1, mezi km 342 a 343, ve směru Bohumín – PL, oprava povrchu vozovky, levý jízdní pruh uzavřen, Od 25.08.2016 07:00 Do 25.08.2016 18:00, , oprava CB vozovky, zdroj: ŘSD
  D1, mezi km 346.7 a 347.7, tunel Klimkovice, ve směru Bohumín – PL, provoz převeden do protisměru, Od 25.08.2016 03:20 Do 26.08.2016 03:10, Pozor!, Uzavírka pravé tunelové trouby z důvodu provádění servisních ...
  D1, mezi km 347.7 a 346.7, ve směru Praha, zúžená vozovka na jeden jízdní pruh, Od 25.08.2016 03:20 Do 26.08.2016 03:10, Pozor!, Obousměrný provoz v levé tunelové troubě z důvodu provádění servisních ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace