Ivana Šuláková: Virtuální realita

26. říjen 2014
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Věda kráčí mílovými kroky kupředu a co je hlaví - její výdobytky obohacují náš život. Své o tom vědí například středoškoláci z Opavy. Zkoušejí novinku, která jim prostřednictvím virtuální reality přiblíží realitu normálně schovanou uvnitř naší tělesné schránky. Jen málokdo z dnešních čtyřicátníků či padesátníků by si ve svých školních letech dokázal představit něco podobného. Stejně jako autorka následující Poznámky, Ivana Šuláková.

Když jsem chodila do školy, některé předměty mě opravdu nebavily. Milovala jsem literaturu, český jazyk a cizí jazyky jakbysmet, dokázala jsem se ponořit do dějin a užívala jsem i tělocvik. Zato fyzika, chemie a jí blízká biologie mě rozhodně neuchvátily. Nemohu to ale přičítat na vrub mým kantorům. Prostě jsem na tyto předměty neměla buňky. Vzpomínám si ale dobře, že mě v té plejádě, pro mne nezáživných technických a chemických dat, přeci jen na chvíli část učiva opravdu zaujala.

Bylo to na konci základní školy, když náš učitel dorazil do hodiny fyziky s ohromným dřevěným modelem. Byl rozebíratelný a demonstroval, jak funguje spalovací motor. Tehdy mě doslova uchvátil. Mohla jsem si ho rozebrat, prohlédnout si každý díl, pochopit, jak spolu komunikují a fungují... Byla to úžasná zkušenost, která způsobila, že bych ještě dnes, po třiceti letech, dokázala tuto část učiva fyziky osmé třídy základní školy bez problémů vysvětlit. A přesně tento efekt měl ten starý dřevěný model splnit.

O virtuálních brýlích, pomocí kterých opavští středoškoláci mohou prozkoumat, jak funguje lidské tělo, jsem tehdy ani nesnila. Nebyla o ní zmínka ani v klasických románech Julese Verna ano ve sci-fi bratru Strugackých či Stanislava Lema. Dneska jsou realitou a nikoliv virtuální. A mají šanci přivést k napohled nezáživným oborům spoustu mladých lidí. Možná, že i díky právě oněm virtuálním brýlím už nebudeme muset za pár let naříkat, že nám chybí schopní profesionálové v technických oborech.

autor: š.iva
Spustit audio