Monika Horsáková: Těžký život plastik
Z Ostravy i okolí mizí umělecká díla – často jen proto, že byla vytvořena v minulém režimu. Nikdo se přitom neptá po jejich umělecké hodnotě. Řada z nich přitom představuje hodnotné unikáty.
Je to jen pár týdnů, kdy se podařilo zachránit brutalistní plastiku akademického sochaře Václava Uruby přezdívanou Směrník, která měla padnout za oběť rekonstrukci přednádražního prostoru v Havířově. Díky občanské iniciativě byla převezena do Ostravy, kde bude po opravě zdobit nové sídlo ostravské pobočky Národního památkového ústavu.
Mezitím se ovšem v ohrožení ocitlo jiné Urubovo unikátní dílo – tentokrát reliéf na obchodním centru Kotva v Ostravě, a to v rámci demoliční akce nazvané „úprava zábradlí“.
Další objekt, který bojuje o svou holou existenci, stojí jen nedaleko zmíněného reliéfu. Jde o čtvercovou fontánu v předprostoru kina Luna a její kovovou plastiku od malíře a grafika Lumíra Čmerdy. Plánovaná rekonstrukce předprostoru kina s nimi však nepočítá.
Odstranit fontánu tvořenou pro konkrétní prostor by byla z uměleckého, architektonického i kulturního hlediska velká škoda. Plastika, složená ze zakulacených plechů, které v celkovém účinku napodobují vodní sloupce, svým jednoduchým ztvárněním vhodně doplňuje budovu kinosálu.
Artefakt navíc není ve špatném stavu – vyžaduje pouze základní restaurační zásah, který by jej zbavil nečistot a několika vandalských nápisů. Ba co víc, autor kovové plastiky ve fontáně, Lumír Čmerda, i autor budovy kina a koncepce jeho předprostoru Bronisław Firla stále žijí.
A naštěstí existují i lidé, kterým osud unikátních děl není lhostejný. Na jejich hodnotu pravidelně upozorňuje třeba okrašlovací spolek Za krásnou Ostravu ve svém bulletinu. A nejen to. Městskému úřadu Ostrava-Jih už poslal i petici, ve které ho na konkrétně na případ předprostoru kina Luna upozorňuje.
Totalitní režim byl zrůdný a má na svém kontě lidské oběti i pokřivené myšlení velké části naší společnosti. To ale neznamená, že je potřeba odsuzovat vše, co za dobu jeho trvání vytvořili umělci. Mnohá díla tvoří promyšlenou součást městského prostoru a kultivují naše estetické cítění.
Koneckonců, v daných letech vznikla i řada dnes oceňovaných filmů nebo knih. Dnes o jejich kvalitě přitom nepochybujeme, natož abychom je pálili.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.