Národní divadlo moravskoslezské uvádí operu na motivy Hamleta

5. březen 2016

Operní repertoár Národního divadla moravskoslezského rozšířil další pozoruhodný titul – francouzská lyrická opera Hamlet. Toto zpracování slavného příběhu kralevice dánského se v Ostravě objevilo vůbec poprvé. Inscenace je současně operním debutem známého činoherního, rozhlasového a televizního režiséra Radovana Lipuse.

Není Hamlet jako Hamlet. To jistě uzná každý, kdo zná i jiné, než nejslavnější Shakespearovo zpracování. To operní od Ambroise Thomase má řadu odlišností.

„Liší se velmi. Nejenom v tom, že Hamlet na konci nezemře, ale stává se dánským králem, ale neumírá ani Gertruda. Těch mrtvých je tam obecně méně. Ale zato se mi zdá, že daleko větší váhu tady má smrt Ofélie, kterou vlastně celé drama kulminuje, a nad jejímž mrtvým tělem Hamlet pronáší svá poslední slova – má duše je ztracena, má duše je v pekle a běda, já jsem králem. Takže je to takové Pyrrhovo vítězství,“ popisuje režisér Radovan Lipus.

Hamlet pro něj není jen první operní režií v kariéře, ale také návrat na prkna Divadla Antonína Dvořáka.

„Je to jakoby splátka starého dluhu. Pro mě je to samozřejmě taky velmi emotivní návrat do Národního divadla moravskoslezského, kde jsem působil asi sedmnáct let, a je to divadlo, které mám moc rád. Je to paradoxně taky divadlo, ve kterém jsem se loučil s Ostravou,“ dodává Lipus.

Doménou Radovana Lipuse byla v divadle vždy činohra. Operní žánr mu do cesty postavil řadu výzev, ale také režijních příležitostí.

„Já si třeba užívám patos. Já si užívám to, že si můžu dovolit patos, protože v činohře se s ním moc člověk nepotká. A samozřejmě v té opeře si ho člověk může dovolit, protože ta hudba je velmi vypjatá, velmi emotivní, barevná, bohatě instrumentovaná,“ popisuje režisér.

Ostravské zpracování opery Hamlet je zajímavé také tím, že se v hlavních rolích představí talenty mladé pěvecké generace – sopranistka Marta Reichelová jako Ofélie a barytonista Roman Hoza jako Hamlet. Alternovat se bude s vídeňským sólistou Thomasem Weinhappelem, pro kterého jde také o jednu z největších rolí v jeho dosavadní kariéře.

„Co se mi na Hamletovi líbí nejvíc, je to, že má ta postava tolik různých poloh. Třeba to jeho předstírané šílenství, pak skutečné šílenství, když se chystá zabít vlastní matku, jeho láska k Ofélii a taky velké utrpení nad ztrátou otce. Málokterá opera vám v jedné roli nabídne tolik různých pocitů,“ popisuje Tomas Weinhappel.

Radovan Lipus

Právě Weinhappel se jako Hamlet představil ve čtvrtek večer na první premiéře. Druhá premiéra je na programu v Divadle Antonína Dvořáka dnes v 18:30.

autor: Kateřina Daňková
Spustit audio