Jak se bránit nadměrnému hluku

3. březen 2015

Trápí vás hluk z aut, které vám jezdí pod okny? Nebo vás obtěžuje sousedka v paneláku, která denně hraje na klavír, až vám vibruje podlaha? Jak se nadměrnému hluku bránit?

Nadměrnému hluku jsme věnovali naši rozhlasovou Poradnu. Na otázky ve studiu odpovídala Miroslava Rýparová z Krajské hygienické stanice v Ostravě.


Za jakých okolností se na vás, na krajskou hygienu mohu obrátit, pokud jde o hluk?

Pokud má někdo problém s hlukem, ať už se jedná o provozovnu, o hudbu, o jakýkoliv problém, může se obrátit na hygienickou stanici v daném místě a tam už jsou schopni mu říct, jestli je to problém, který je schopna hygiena řešit, nebo se jedná o problém, který je spíše v rovině nějakého sousedského sporu. Pak do toho bohužel hygiena zasáhnout nemůže. Určitě poradit můžeme v každém případě, jak dál postupovat, už záleží na konkrétní věci.

Kdy vy vyrážíte do terénu měřit hluk, ověřit stížnost?

Pokud dostaneme nějaký podnět, musím říct, že není poprvé, že bychom okamžitě šli a něco měřili, protože hygienická stanice nemá vlastní měřicí skupinu. Musíme si tyto služby objednávat u Zdravotního ústavu. Takže my ten podnět musíme šetřit z toho pohledu, jestli ho vůbec můžeme řešit.

Zkoušíme také, jestli je vhodná komunikace se zdrojem hluku. Spousta stížností je na vzduchotechniku, na špatně umístěné ventilátory. Takže pokud je toto zdrojem hluku, zkoušíme s provozovatelem jednat, aby udělal nějakou opravu a nemusíme nic měřit.


Téma příští Poradny
Máte zkušenosti s falešnými příbuznými, kontrolory a opraváři? Jaké triky podvodníci používají a nač si dát pozor? Dozvíte se v Poradně, kterou připravuje Petra Štrymplová. Ptejte se už teď! Napište nám na poradna.ostrava@rozhlas.cz. V době vysílání svůj dotaz zavolejte na linku 596 11 33 66.

A kdy se tedy měřit musí?

Pokud toto nelze dopředu projednat nebo jednání k ničemu nevedou, pak musíme měřit. Asi nejčastěji se to týká situací, které souvisejí s dopravou, s hlukem z cest.

Určitě by posluchače zajímalo, jestli by za takové měření museli platit, pokud iniciují tu stížnost...

Pokud se jedná o hlukovou problematiku, která spadá do kompetence hygienické služby, to znamená hluky z dopravy, z různých stacionárních zdrojů, z provozoven, jsou to služby, za které občan platit nemusí. Pokud by to byly podněty, které spadají do oblasti takzvaného sousedského hluku – třeba štěkání psů od souseda, tak je možné, že některé situace se dají měřit, ale tam už by si to občan musel řešit sám.


Celý rozhovor s hygieničkou Miroslavou Rýparovou o konkrétních situacích a konkrétních řešeních si poslechněte v záznamu naší rozhlasové Poradny (viz odkaz ‚Přehrajte si celý příspěvek‘). Tento i další záznamy si můžete poslechnout také v iRadiu.

autor: ada
Spustit audio