Jaký kroužek vybrat? Čím víc toho děti vyzkoušejí, tím lépe, říká psycholožka

20. září 2016
Dobré odpoledne

Sotva se děti ohřály ve školních lavicích, už nastává další problém. Jaké kroužky budou navštěvovat? Bez jazyků se dnes nikdo neobejde, plánovaná sportovní kariéra si také žádá brzký začátek a hudební talent by byla škoda nerozvíjet.

„Diskotance, šachy, angličtina, housle a skaut,“ vypočítává osmiletá Ester. Až na angličtinu si kroužky vybrala všechny sama. Už od předškolního věku zkouší, co ji bude bavit.

„Musíme si uvědomit, že prvňáček je dítě nezralé, dozrávající. Že v každém roce jeho života jsou vpředu jiné jeho možnosti a předpoklady, které se rozvíjejí – dnes více, zítra méně. A každé dítě by mohlo stejně dobře dělat řadu činností a my nevíme, pro které je nejlepší, pro které má nejlepší předpoklady. Není tedy vůbec od věci, aby ty malé děti především na prvním stupni si ozkoušely ledacos. Čím víc věcí zkusí, tím větší mají šanci, že narazí na něco, co budou umět, a proto je to bude bavit,“ podotýká dětská psycholožka Naděžda Bartošíková.

Zkušenosti matek malých dětí tato slova potvrzují. Šestiletá Gabriela, dcera Martiny Petrové z Frýdku-Místku, navštěvuje už od čtyř let atletický kroužek.

„Mladší dítě je odmalička velmi talentované na sporty, takže když se tady otevírala možnost, aby malé děti chodily do atletiky, tak jsme ji od čtyř let přihlásili. Chodí jednou týdně, je to skupinka benjamínků a jsme velmi spokojeni,“ říká paní Petrová.

S nástupem do první třídy ale jistě i Gábince přibudou další kroužky. Je třeba zkoušet, co ji bude bavit. Podle Naděždy Bartošíkové by byla velká škoda, kdyby dítě neozkoušelo více věcí.

„Protože někdy se nám objeví talent v deseti letech. Dítě najednou začne být vynikající v některém předmětu nebo činnosti a předtím na to třeba podle rodičů bylo úplně levé a teď najednou se mu to daří. Někdy těm dětem pomáhá, když do nějakého toho kroužku jdou s kamarádem. Protože jsou to nové věci a oni se přizpůsobují novému rytmu, novému režimu a ještě mají chodit do kroužků. To znamená, že rodiče když vybírají, tak ať vyberou s nějakým kamarádem nebo kamarádkou,“ říká psycholožka.

Čtěte také

„A hlavně jako dětský psycholog jsem především pro obecné rozvíjení celistvosti toho dítěte. To znamená mít takové činnosti, kde dělám z každého něco. Kdysi to byl třeba Sokol nebo Junák, prostě organizace, kde to dítě, když bylo pěkně, tak běhalo venku, když bylo škaredě, malovalo si uvnitř, něco s ostatními stavělo, budovalo. Obecně rozvíjet všechno, co tomu dítěti přináleží, dodává psycholožka.

Kolik kroužků je dítě schopno zvládnout

„To je taky individuální. Někdy tím nahrazujeme čas. Rodič pracuje nebo je samotná matka, samoživitelka a je třeba mít to dítě někde pod kontrolou. Potom bych raději vybírala méně náročné kroužky,“ doporučuje Naděžda Bartošíková.

Dodává, že v mnohých případech by více než zaměstnávání v kroužcích ke zdravému a bezpečnému vývoji dítěte přispěla například hlídaná hřiště či bezplatný přístup na sportoviště.

Spustit audio