Novou verzi Goethova Fausta uvedlo ve světové premiéře Slezské divadlo

9. únor 2015

Světovou baletní premiéru má za sebou Slezské divadlo v Opavě. Do taneční podoby tam totiž převedli jedno z nejznámějších děl německé literatury - Goethova Fausta. Klasický příběh o ďábelském pokušení a touze po věčném poznání se v Opavě hudebně pohybuje na pomezí rocku a klasiky.

Faustův příběh inspiruje různé umělce už po celá staletí. A nejinak tomu bylo i v Opavě. Od prvotního nápadu až po premiéru ale podle ředitele divadla Jindřicha Paskera uplynuly dlouhé tři roky.

„Protože před třemi lety jsme uváděli rockový balet Kladivo na čarodějnici a mělo obrovský úspěch. Ovšem byl to balet udělaný na populární hudbu. Ale protože jsme zjistili, že o tento druh umění je zájem, začali jsme uvažovat, že uděláme rockový balet. Hledali jsme pouze námět, který by oslovil co nejširší publikum. Faust je velmi vděčné téma, kde se prolíná láska, nenávist, zloba, což je pro každou dobu aktuální a zůstali jsme stát pouze na jedné takové záležitosti, a to na hudbě,“ vysvětluje Pasker.

Všechno ostatní je totiž v Opavě téměř domácí záležitostí - baletní libreto napsal šéf místní činohry Roman Groszmann a choreografii vytvořil kmenový tanečník divadla Valerij Globa. Výsledkem je originální hudební pojetí, ve kterém prolínají lyrické prvky s ryze rockovými pasážemi.

Netradiční hudbu pak doplňuje neoklasická choreografie Valerije Globy: Původem ukrajinský tanečník a pedagog vystudoval tanec v Kyjevě, kde také dvě sezóny působil v Divadle opery a baletu. Než se usadil v Opavě, tančil v Praze, Olomouci i Ostravě a s manželkou propůjčili své jméno i občanskému sdružení, které už 15 let pracuje s handicapovanými tanečníky. Celovečerní balet ale vytvářel vůbec poprvé.

„S manželkou jsme na tom začali pracovat v létě. Stavěli jsme scénu po scéně, vždycky jsme udělali nějakou kostru. A když pak začaly zkoušky, tak z té kostry přišly další kroky. Byl prostě daný hudební základ a scéna, ale v průběhu vývoje jsme museli něco zkrátit, pozměnit, dopsat, přidat a něco naopak osekat,“ vysvětluje Globa.

A podobně to fungovalo i s baletním libretem. Na rozdíl od literární předlohy se tak například v opavském Faustovi objevuje ďábel ve dvou podobách.

Na zkoušce. Valerij Globa, Monika Globa, Patrik Ščasnovič, Marek Kocák

„Mefisto je jako muž také žena, tím pádem je v té choreografii větší rozsah. Mefisto-žena může více tančit s Faustem, muž zase s Markétou a tak. Pro členy souboru je tam daleko více rolí než v obyčejném baletu,“ dodává.

Jednu z těch hlavních ztvárnil i sám Valerij Globa, který alternuje v roli Mefista. V dalších rolích uvidí opavský divák například Martina Tomsu jako starého Fausta, Moniku Globa jako Mefista ženu (Had) a nebo v roli Markétky Lucii Horákovou. Představí se v kostýmech a na scéně Josefa Jelínka.

autor: Kateřina Daňková
Spustit audio