Ostrava se pyšní jedním z největších depozitářů historických vozidel MHD
Někdo z vás možná ještě pamatuje doby, kdy tramvajovému vozu kraloval řidič spolu s průvodčím a kdy staré dřevěné tramvaje brázdily ostravské ulice rozvážným tempem.
Místo, kde tyto vysloužilé vozy odpočívají, je Depozitář historických vozidel Dopravního podniku Ostrava. O to větší událostí pak je, když v plném lesku znovu vyjedou na koleje. Že i po všech těch letech těžké dřiny září jako nové, to je zásluha nadšenců z Kroužku přátel MHD.
První tramvaj, poháněná párou, vyjela z přívozského nádraží přes Moravskou Ostravu do Vítkovic 18. srpna 1894. Jízda z jedné konečné stanice na druhou trvala přesně 42 minut. Parní tramvaje, které mohly jezdit mimo město rychlostí maximálně 15 kilometrů za hodinu, pak na počátku 19. století vystřídaly elektrické vozy.
Nejstarším exponátem, který je pečlivě opečovávaný v Depozitáři historických vozidel Dopravního podniku Ostrava, je dvounápravová dřevěná tramvaj s číselným označením 25. Do ostravských ulic poprvé vyjela už v roce 1919. V osobní dopravě totiž jezdila až do roku 1972, poté už byla používána jen jako služební vůz. V roce 1979 se pak stala vůbec prvním ostravským muzejním dopravním prostředkem.
Mezi příznivce starých tramvají vás zveme v našem magazínu Křížem krajem – viz odkaz ‚Přehrajte si celý příspěvek‘. Zvukové záznamy pořadu pak najdete v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.