Tísňová péče pro seniory. Kontaktní služba dává nejen pocit jistoty

18. prosinec 2015
Dobré odpoledne

Slezská diakonie provozuje 24hodinovou Tísňovou péči pro seniory. Kontaktní služba dává pocit jistoty, ale v případě potřeby zajistí i okamžitou zdravotnickou pomoc.

Pomocníkem v případě potřeby a zdravotní indispozice je přímo v bytě seniora drobné zařízení mapující pohyb a také tlačítko, které by měl mít senior neustále po ruce. Nepřetržitou Tísňovou péči, kterou zajišťuje jedno ze středisek Slezské diakonie Dorkas v Ostravě-Nové Vsi, přiblíží v rozhovoru sociální pracovnice Marie Stuchlíková.


Paní Stuchlíková, co je Tísňová péče Slezské diakonie a na jakém principu vlastně funguje?

Je to jedna ze sociálních služeb, která je určena zejména pro seniory. Nicméně ji mohou využít i lidé s chronickým onemocněním starší 27 let. Služba funguje na principu, že chceme člověka udržet co nejdéle v domácím prostředí. Takže má buď na ruce nebo na krku takové speciální tlačítko, které když stiskne, propojí se s naším dispečinkem a dispečerka díky zařízení, které má klient doma nainstalované, se k němu propojí a zjišťuje, co se stalo.

Je to tedy taková tísňová linka?

Ano, je to služba dvacetičtyřhodinová, naše dispečerky se střídají po dvanácti hodinách, takže uživatel, kdykoli je to pro něj akutní či aktuální, si tlačítko zmáčkne a dochází k propojení.

Co se děje, když není všechno v pořádku, něco se stane – můžete uvést konkrétní postup?

Záleží asi i na reakci uživatele, protože pokud se po propojení sám ozve , je to jednodušší, protože pomoc vysíláme na základě jeho informací. Pokud tlačítko zmáčkne, ale už třeba nezvládne s námi komunikovat, spouští se mechanismus, kdy kontaktujeme příbuzné nebo lidi, kteří jsou v bezprostřední blízkosti, aby toho člověka šli zkontrolovat, ať tam zbytečně neposíláme policii či záchrannou službu.

Co když to tlačítko nemá senior po ruce?

Vždycky apelujeme na to, aby to tlačítko poctivě nosili, protože jinak služba ztrácí smysl. Nicméně pokud se opravdu stane, že by si tlačítko nechal třeba na nočním stolku, šel na záchod a tam upadl, ta pomoc přijde, ale nebude to hned jako v případě, když by zmáčkl tlačítko. Klient má totiž v bytě umístěno takzvané čidlo pohybu, které jeho pohyb během dne snímá. Pokud kolem čidla neprojde za delší dobu než je 12 hodin, tak nám to pošle informaci, že něco není v pořádku, a my se pak k tomu uživateli sami propojíme, aniž by něco zmáčkl. To znamená, že pomoc přijde určitě po dvanácti hodinách.


Dotazy do naší sociálně-zdravotní miniporadny můžete psát na mailovou adresu: nada.cvancarova@rozhlas.cz, nebo také zavolat na číslo 596 203 213.

Kolik teď máte uživatelů?

Je jich okolo osmdesáti. Naše služba je pro celý Moravskoslezský kraj, to znamená, z jakéhokoliv koutu našeho kraje může klient tuto službu využívat.

Nakonec ještě řekněme, kolik služba stojí...

Měsíční poplatek je 260 korun nám, Slezské diakonii za zprostředkování služby a v rámci namontování zařízení se platí jednorázový poplatek 1500 korun.

autor: čan
Spustit audio