Turistické známky mají 20 let. Vyrábějí se v Janovicích, kde mají i venkovní expozici

25. září 2017

Malá dřevěná kolečka s číslem a obrázkem. Lidé si je vozí ze svých toulek jako památku a ti hravější možná i propadli sběratelské vášni. Řeč je o turistických známkách, které se už 20 let vyrábějí v Janovicích u Rýmařova. Mají tam dokonce i své venkovní muzeum, které má podobu čínské císařské cesty.

Upravený chodníček lemovaný zastřešenými vitrínami vede na kopec, na kterém stojí odpočinkový altánek. Procházka kolem vitrín je vlastně takovou malou cestou kolem celé naší země. Je v nich totiž umístěno všech téměř dva a půl tisíce turistických známek, které byly dosud vydány.

„Ta úplně první, číslo jedna – a je to přirozené – hora a věž Praděd. To byl náš první počin. Nicméně nepovažujeme se za vynálezce placky z březové větve. My jsme tomu jenom dali formu, grafiku, a hlavně jsme vymysleli motivační hru, která motivuje lidi k tomu, aby poznávali,“ říká Ladislav Gin Šín.


Turistická známka slouží jako suvenýr a zároveň jako potvrzení o dosažení symbolizovaného místa. Dřevěné turistické známky o průměru 6 cm a tloušťce 1 cm vydává v ČR od roku 1998 společnost Turistické známky, s. r. o., sídlící v Rýmařově. Podobné známky se na základě smlouvy s touto společností prodávají také v řadě dalších zemí – např. v Německu, Rakousku, Polsku, ale také v USA, Itálii či na Ukrajině.
Zdroj: Wikipedie

Spoluautoři turistických známek Ladislav Gin Šín a David Holub kdysi společně vedli skautský oddíl. Při pořádání bojové hry v Jeseníkách vymysleli barevná a čísly opatřená kolečka. Skautům se líbila, a tak je začali sbírat.

Turistické známky se brzy staly fenoménem. Ze svých cest si lidé přivážejí hezkou vzpomínku, sbírají jednotlivé známky, zapojují se do hry a navzájem soutěží, kdo jich má víc. Na stránkách www.turisticke-znamky.cz existuje žebříček nejúspěšnějších sběratelů.

V současné době jsou turisticky nejatraktivnější místa Česka již pokrytá. „O zařazení dalších se vždy hlasuje, protože si musí známku zasloužit. To znamená, že i třeba za 100 let k němu budou mířit turisté kvůli přírodní kráse, historické hodnotě nebo jiné nekomerční atraktivitě,“ dodává Ladislav Gin Šín.

Spustit audio