V Ostravě začíná největší tuzemský festival soudobé vážné hudby

21. srpen 2015
Dobré odpoledne

Mistrovská díla 20. století, stěžejní skladby žijících autorů i hudbu nejmladší skladatelské generace. To vše můžete v následujících devíti dnech slyšet v Ostravě, kde právě začíná největší tuzemský festival nové a experimentální hudby Ostravský dny.

Program letošního bienále nabídne celkem 16 koncertů soudobé vážné hudby, také filmy nebo zvukové instalace. Asi nejočekávanější bude přitom koncert pro tři orchestry a tři dirigenty, který celou přehlídku tuto neděli oficiálně zahájí. Zazní na něm totiž krom jiného i jedno z nejzásadnějších děl minulého století - unikátní kompozice hudebního novátora Karlheinze Stockhausena Gruppen.

„Jak se říká, když máte štěstí slyšet Gruppen živě jednou za život, tak máte štěstí,“ říká zakladatel Ostravských dnů a také jede z dirigentů nedělního koncertu Petr Kotík. Spolu s dalšími kolegy teď skladbu intenzivně zkouší v koncertním sále Janáčkovy filharmonie.

Hrát se bude ale jinde - na obřím krytém náměstí ostravského Trojhalí. „Organizačně je ten zahajovací koncert velmi náročný, jdeme do obrovského rizika,“ dodává výkonná ředitelka Ostravských dnů Renata Spisarová, pro kterou je právě koncert pro tři orchestry asi největší neznámou letošního bienále.

„Může to skončit obrovským krachem – všichni nadávají na akustiku, ale může to také skončit velmi dobře. To nikdo neví, tři orchestry tam nikdy nehrály a nikdy tam nesedělo dejme tomu 500 lidí uprostřed těch orchestrů,“ vysvětluje Spisarová.

Program Ostravských dnů ale nenabízí jen velké orchestrální koncerty. „Ostravské dny mají velmi pestrý program. Jsou tam komorní orchestry, jsou tam ansámbly, sóla, elektronická hudba, performance, dokonce můžete vidět velice vzácné historické filmy. Ale nejen že tam najdete zajímavé programy, ale když přijdete a posadíte se do toho publika, budete si připadat jako v New Yorku, Paříži nebo Londýně,“ zve na festival Kotík.

Čtěte také

Celkem tedy na festivalu zazní přes sto skladeb, a to včetně tří oper. Většina z nich se přitom připravuje jen pár dní předem. Hlavní festivalová tělesa - Janáčkova filharmonie a Ostravská banda - tak v těchto dnech zkouší i 12 hodin denně.

Rezidenti Institutu Ostravské dny 2015

„Náročnost opravdu spočívá v tom, že většina skladeb je úplně nová. Vzniká v podstatě těsně před provedením, to znamená, že nás čeká, řekl bych, čtrnáct nejintenzivnějších dní, které vždy jednou za dva roky prožíváme,“ potvrdil ředitel filharmonie Jan Žemla.

Výsledek uslyší návštěvníci festivalu hned na několika místech v Ostravě, vedle tradičního Domu kultury města Ostravy, Janáčkovy konzervatoře nebo ostravských divadel to bude poprvé také v Kulturním centru Cooltour, v Trojhalí nebo v prostorách opraveného Dolu Hlubina. Právě tam dnes celý devítidenní program vypukne.

Improvizační workshop Thomase Bucknera
autor: Kateřina Daňková
Spustit audio