Vladimír Kutý byl prvním a zároveň posledním přednostou stanice Ostrava-Vítkovice

9. srpen 2016

Vladimír Kutý býval přednostou stanice. Kariéru spojil s vítkovickým nádražím v Ostravě. Pamatuje to, jak se stavělo i to, který vlak tam zastavil jako úplně první. Vítkovické nádraží je podle památkářů cenným příkladem architektury takzvaného bruselského stylu. Dnes už ale v krajském městě není zapotřebí.

S Vladimírem Kutým vcházíme takovým provizorním vchodem do budovy vítkovického nádraží. Původní hlavní vchod je totiž uzavřen. Ze současného stavu je mu smutno.

„Nejvíce mi vadí, že je uzavřený i ten nadchod, kde byla čekárna, restaurace. To všechno je bohužel uzavřeno a je jenom jeden vstup na nástupiště,“ říká někdejší přednosta stanice.

Pamatuje časy, kdy byla hala plná cestujících. „Když jsme zahájili provoz, měli jsme jízdní řád postavený tak, že jsme zajišťovali provoz pro cestující na hory, do Frenštátu, na Ostravici. V soboty a neděle tady byly fronty, že jsme museli mít otevřené čtyři pokladny,“ vzpomíná.

To všechno už je pryč, provoz je odkloněn přes Hlavní nádraží na Střed přes Stodolní.

Pan Vladimír Kutý byl ve Vítkovicích od doby, kdy se začaly stavět základy v roce 1964. Budova byla slavnostně otevřena 26. května 1967, hlavní provoz začal o dva dny později o půlnoci.

„Byl jsem u prvního vlaku, který tady zastavil. Byl to rychlík 648 v 0:40, jel z Prahy do Košic. Tam jsem se pozdravil se strojvedoucím, potřásli jsme si rukou a to byl první vlak, který jel,“ pamatuje si pan Kutý.

A jak vidí budoucnost nádraží? Špatně. „Budova není používána a udržována. Oprava nebude levná a asi se do ní nikomu nebude chtít,“ tipuje.

Příští rok uplyne od otevření nádraží padesát let. Vladimír Kutý chystá k tomuto výročí vzpomínkové setkání.

autor: Petra Sasínová
Spustit audio