Dostihové závodiště - zahrada na plný úvazek

9. říjen 2015

Ani žokejové, kteří jezdí po pardubickém dostihovém závodišti, neznají dráhu tak detailně jako host Dobrého rána. Tím byl správce dráhy pan Jiří Janda, který přišel povyprávět o tom, jak pečuje o dostihové závodiště.

První otázka se tedy nabízí sama, jakou má správce dráhy náplň práce? „Je to hlavně péče o dráhu, rozdělování práce lidem, kteří se o to mají starat. A je to vlastně zodpovědnost za to, aby ta dráha byla regulérní vůči dostihové komisi, která přijede na dostihový den,“ říká Jiří Janda, kterému koně přirostli k srdci. „Určitě jsem spíš koňař než zahrádkář, ale člověk se to musel naučit všechno. Trošku jsme něco prostudovali, nějaké zkušenosti jsem získal od svých kamarádů a známých, a když to člověk dělá pro koně a chce jim sloužit, tak se to naučí.“

Připravit závodiště na dostihy není snadná práce

Na kvalitu dráhy je kladen velký důraz, vše kontroluje komise: „Musí tam být dobrý trávník, pokud možno zelený. Což bylo v letošním suchém roce dost napínavé. Ale město nám zřídilo závlahy, takže letos jsme už první rok měli automatické závlahy po celé dráze. Ta tráva se musí taky hnojit, musí se pravidelně sekat, stříkat chemií proti plevelům a ještě k tomu máme péči o ty skoky, kterých je tam zhruba 50, živých plotů je asi 5km, takže ono je co dělat pořád.“

Ani nadšený zahrádkář by asi nezáviděl to množství práce, které s dráhou Jiří Janda má: „Staráme se o 23ha travnatých ploch, 8ha oranic, a 5 hektarů je ten les,“ počítá Jiří Janda plochy, které má na starost.

Péče po celý rok

123. Velká pardubická

A stejně jako u normální zahrady, vyžaduje dostihové závodiště péči celý rok: „My tu péči o dráhu rozjíždíme začátkem vegetačního období, což je konec března začátek dubna. Má to svoje pravidla. Po šesti nedělích se hnojí, každý týden se seká. Dá se říct, že před „Velkou“ to vrcholí, aby všechno bylo natřené a zastřižené a trávník správně vysoký.“

U dostihové dráhy se sleduje i její pružnost. Ta se měří takzvaným pendometrem: „Tyč o průřezu 1cm čtvereční má na sobě kilové závaží, které se z výšky jednoho metru pouští na takovou klapku, která tu tyč zaráží do země. A my měříme, jak hluboko se tyč zarazí,“ vysvětluje proces měření Jiří Janda. Zaráží se třikrát za sebou, na několika desítkách komisí vytipovaných míst po celém závodišti.

Obávaný Taxisův příkop

A řeč přišla také na nejtěžší překážku Velké Pardubické, obávaný Taxisův příkop, který už několikrát doznal úprav: „V minulosti byl hlubší, my ho máme teď po té úpravě zhruba jenom jeden metr hluboký. Ta doskoková hrana byla strašně strmá, koně tam trpěli, takže proto se přistoupilo k úpravám. Ale kůň musí skočit stejně dlouhý skok jako dřív. Takže těch 9,5 metru minimálně, spíš se dá říct, že bezpečných je 11 metrů,“ popisuje Jiří Janda, co musí koně na čtvrté překážce slavného dostihu zvládnout.

Velký Taxisův příkop se skáče jen při Velké Pardubické a dokonce ani při tréninku se na něj kvůli velkému riziku nejezdí. Ale dá se na něj připravit: „Většina živých plotů v Pardubicích má za sebou příkop. Ty příkopy samozřejmě nejsou tak veliké. Vlastně ten kůň, dělá postupné kroky ve výkonnosti, než se dostane do kvalifikačních dostihů. Takže se naučí skákat živé ploty, za kterými je příkop, které on nevidí. A ten jezdec se naučí koně navádět tak, aby ten příkop za živým plotem kůň překonal.“

123. Velká pardubická

Jiří Janda má na starosti nejen dráhu: „Je tam zhruba 150 stájových boxů. Staráme se o ně se čtyřmi lidmi. To jsou stejní lidé, kteří se starají o dostihovou dráhu. Po dostihovém dni se musí upravit dráha, ta má přednost, a pak se musí vyčistit stáje,“ popisuje Jiří Janda postup prací, na které má mezi jednotlivými dostihy obvykle jen tři týdny. Za tu dobu musí být dráha opět ve výborném stavu.

Závěrem zajímavého povídání jsme od tématu odběhli do lesa na houby. Každý totiž z televize zná lesík, který občas brání lidem ve výhledu: „Bohužel letos tam nerostlo vůbec nic, protože to je na písku. Jinak tam houby rostly, ale my na to nemáme moc času,“ uzavírá Jiří Janda.

autor: HRU
Spustit audio