Máme hosty14. července  2017 v 08:35  

Letiště se odrazilo od dna. Chystá nové linky a nové destinace

Na stojánce pardubického letiště brzy začnou nabírat cestující - Foto: Honza Ptáček

Na stojánce pardubického letiště brzy začnou nabírat cestujícíFoto: Honza Ptáček

Stavba letištního terminálu v Pardubicích pokračuje bez skluzu a podle plánu. Nový terminál za 256 milionů korun by tak měl být otevřen 19. listopadu 2017.

I když konečná částka se od vysoutěžené bude kvůli vícenákladům lišit: "Havarijní stav kanalizace, musela se zhutňovat půda pod terminálem, teď i pod příjezdovou cestou. Ta částka bude o něco vyšší. Pevně věřím, že nedojde k dramatickému navýšení, ale musíme počítat s vícenáklady,“ popisuje problémy ředitelka pardubického letiště Hana Šmejkalová. 

Rekord a pak pád 

V minulosti využilo letiště i 184 tisíc lidí ročně, s krizí na Ukrajině ale přišel strmý propad. Nový terminál by na letiště měl vrátit vysoké počty cestujících, i když nárůst je znát už teď: „Na počtu cestujících je nárůst 81%, na počtu pohybu letadel 48% a v kargu dokonce 258%,“ říká Hana Šmejkalová. Pro srovnání v prvním pololetí roku 2016 prošlo letištěm 6320 lidí, letos ve stejném období 11467 cestujících. 

I přes příznivé vyhlídky existuje stále názor, že při současném počtu odbavených letadel je terminál zbytečným luxusem. S tím ředitelka letiště nesouhlasí: „Byla jsem se podívat na odbavení letu do Burgasu. Bylo to jediné letadlo se 188 cestujícími na palubě. Kdyby v té době přistálo ještě jedno letadlo, naše letiště není schopné odbavit dvě letadla v jenom momentě.“ 

Komfort pro cestující 

Pohled na letiště Pardubice z výšky - Foto: Petr Huňáček

Pohled na letiště Pardubice z výškyFoto: Petr Huňáček

Nový terminál by měl zajistit dostatečnou kapacitu pro 250 tisíc cestujících ročně. Strategií, jak kapacitu využít má Hana Šmejkalová několik: „Jedna se týká leteckých výnosů, musíme zvyšovat počet odbavených cestujících. Z toho naše společnost žije a je to výsledek naší obchodní a celkové práce. Druhá strategie je z neleteckých výnosů jako na každém jiném regionálním letišti. Musíme zvažovat, jak terminál využijeme z hlediska prodeje duty free shopu, z hlediska občerstvení a dalších obchodů a služeb pro cestující.“ 

Z Pardubic do Londýna a ještě dál 

Od podzimu bude z Pardubic létat pravidelná linka do Londýna společnosti Ryanair, která očekává 50 tisíc cestujících ročně. Příjemným překvapením je, že o první lety už je velký zájem, což nebývá obvyklé. Do Londýna létají všechny letecké společnosti, linka je tak strategicky významná nejenom z pohledu turistického, ale také obchodního.  

Ještě v letošním roce by podle Hany Šmejkalové mohly přibýt další dvě pravidelné linky. Pokračovat bude spolupráce s ruskými Rossiya Airlines, které by po úspěšném spojení do Petrohradu chtěly létat z Pardubic do několika dalších ruských destinací. V druhé polovině roku 2017 chce letiště využít společnost Red Wings. A na příští rok plánuje další linku Ryanair. „Očekáváme, že takto budou přibývat další a další destinace,“ doplňuje Hana Šmejkalová. 

V minulosti se letiště soustředilo především na ruskou klientelu. Devalvace rublu po ukrajinské krizi ale zapříčinila velký propad zájmu cestujících z Ruska. Do budoucna se tak letiště nechce soustředit jen na Rusko: „Ruská klientela je jen jedním ze třech pilířů, na kterých staví pardubické letiště. Dalšími jsou charterové lety a nízkonákladové společnosti, případně i tradiční dopravci, kteří ale moc často na regionální letiště nelétají,“ říká Hana Šmejkalová. 

A rozrůstat se bude také nabídka charterových letů a destinací pro letní dovolené: „Vyjednáváme s cestovními kancelářemi i s leteckou společností, abychom měli zpátky v portfoliu Turecko. Ale máme tam i další dvě destinace kam by se v příštím roce mohlo létat. Nebudu jmenovat, nechci to zakřiknout.“ 

Spolupráce s armádou  

Pardubické letiště je stále vojenské a má statut veřejného mezinárodního letiště, v případě navýšení počtu letů a cestujících se ale Hana Šmejkalová problémů nebojí. Ani v rekordních dobách žádné nenastaly, není tedy důvod se obávat: „My si vzájemně vycházíme vstříc. Odbavujeme lety, které jsou sice civilní, ale ve prospěch armády. Na druhou stranu nám armáda poskytuje služby řízení letového provozu. Pokud by se ale dělo něco mimořádného, tak má armáda samozřejmě přednost,“ vysvětluje Hana Šmejkalová. 

Autor:  Miroslav Hruban  (HRU)
Pořad: Máme hosty  |  Stanice: Pardubice
Čas vysílání: pondělí-sobota 08:35  |  Délka pořadu: 15 minut  
 

Nové články v rubrice

Pardubický kraj
  ulice Luční, Pardubice III, Pardubice, uzavřeno, práce na inženýrských sítích, Od 10.07.2017 07:00 Do 17.08.2017 23:59, definitivní úprava povrchu komunikací, Vydal: ÚMO Pardubice III - Dubina
  ulice Rosická, Pardubice II, Pardubice, oprava povrchu vozovky, zúžení vozovky na jeden jízdní pruh, Od 10.07.2017 11:00 Do 31.10.2017 23:59, Pardubice, Polabiny, úplná uzavírka v ul. Mladých, částečná ...
  ulice Mladých, Pardubice II, Pardubice, uzavřeno, oprava povrchu vozovky, Od 10.07.2017 10:00 Do 31.10.2017 23:59, Pardubice, Polabiny, úplná uzavírka v ul. Mladých, částečná (1 jízdní pruh) v ul. Rosické, ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace