Pardubice budoucnosti: přehledný terminál a spokojení cyklisté

12. únor 2016

Úplně jinak. Tak asi bude v relativně brzké době vypadat okolí pardubického hlavního nádraží. Podle architekta Tomáše Meda dostane zelenou hromadná doprava a cyklisté.

„Nový terminál městské hromadné dopravy má dostatek pozic pro odstavování autobusů při čekání. Je tam zázemí pro řidiče. Dokonce tam bude možnost instalovat velmi moderní informační systém. Auta už nebudou moci do terminálu zajíždět. Skončí specifikum, že můžeme mezi autobusy a trolejbusy projíždět svými osobními automobily.“ Přesně se vymezí, kde jezdí osobní auta na parkoviště typu K+R (kiss and ride).

Multimodální uzel veřejné dopravy

„Pod tím bych si představil uzel veřejné dopravy, ve kterém se spojí více způsobů veřejné dopravy. Patří tam městská hromadná, regionální a dálkové autobusy, taxislužba… V budoucnu by se to právě v tomto místě mělo spojit. A to je i důvod k úvahám o přesunu autobusového nádraží, aby se zkrátila přestupní vzdálenost mezi terminály,“ vysvětluje Med.

Čtěte také

Kdy se ale přesune nádraží pro dálkovou autobusovou dopravu, zůstává hudbou budoucnosti. „To jsou věci, které jsou v dlouhodobějším horizontu. Připravují se pro to všechny podklady a určitě to nebude tento rok. Je to v běhu. Pokud by došlo někdy k přesunu autobusového nádraží, tak se jeho současný prostor uvolní. Můj architektonicko-urbanistický názor je takový, že tam mají stát domy, aby se dokomponovalo město v blokové struktuře. Když jdu dnes Palackého třídou na nádraží, jdu městem-míjím domy, obchody. Pak vyjdu na louku k čerpací stanici, na naprostou periférii. Jako město bychom měli mít ambici ho dokomponovat až na náměstí Jana Pernera a v budoucnosti dokonce až ke křižovatce u kruhového objezdu.“

Vizualizace pardubického přednádraží

Med by byl rád, kdyby jednou na vjezdu do města začalo stromořadí, aby se otevřela pohodlná městská třída se řízenými světelnými křižovatkami. „Ty budou koordinované, abych chytil zelenou vlnu a městem projel. Preferovaná bude městská hromadná doprava a cyklisté, abychom všichni věděli, že jsme ve městě. Všichni si stěžujeme na dopravu, ale ze všech sčítání vychází, že velké procento jsou jízdy, které si produkujeme sami. Já jezdím na kole.“

Připomínky obyvatel

„V zásadě šlo o věci, na které jsem byl zvyklý. Někteří lidé si myslí, že architekt udělá ty hezké barevné obrazy. To je jenom malé procento naší práce. Další si myslí, že architekt řeší i technikálie typu, kdo se bude starat o stromy. Tím to nechci zlehčovat. Je to samozřejmě důležité. Ale na starosti to má někdo jiný. My si hlídáme technickou stránku věci, aby to všechno dopadlo dobře,“ říká Tomáš Med.

Vizualizace pardubického přednádraží

Vedení Pardubic už ukázalo veřejnosti, jak bude vypadat zmodernizované přednádraží. Na setkání dorazilo asi sto lidí. První dojmy z nové podoby místa jsou různé. Mnoho otázek mířilo na to, kde budou místní parkovat. Dlouhodobé parkoviště totiž v návrhu stavby chybí. U nádraží sice vzniknou stání, ale jen na krátkodobé zastavení. Další dotazy směřovaly na zeleň.

Příprava projektu

Podobný projekt představuje pro architekta dlouhé měsíce práce. „Nepracuji na tom sám. Jsme tým čtyř autorů-kromě mě vedoucí týmu Jindřich Kmoníček, Jiří Nývlt a Lukáš Pavlík. Pracujeme formou tvůrčí diskuse. Architekt ale nehledá jenom, jak to bude vypadat. To je třešnička na dortu. Musíte dát dohromady spoustu technických souvislostí od ochrany zdraví z pohledu zatížení hlukem. Velmi intenzivně do toho vstupují požadavky na dopravu. Kde vysadíte zeleň, je dost limitované tím, kde vede jaká síť pod zemí. Všechno musíte zvážit a bylo by dobré, kdyby to na konci dobře vypadalo.“

Architekt Tomáš Med
autor: MAL
Spustit audio