Pardubické letiště skoro trumfne Ruzyni. Ale až s novým terminálem

12. leden 2016

Létání ke krajskému městu historicky patří. V budoucnosti se rýsuje nový terminál. Ten by měl zvrátit klesající počty cestujících. O jeho výstavbu se snaží taky ředitelka pardubického letiště Hana Šmejkalová.

„Regionální letiště v Pardubicích má nejúžasnější podmínky v porovnání se všemi regionálními letišti v Česku. Sto kilometrů od Prahy vnímám jako velkou výhodu. Existuje rychlostní železniční koridor, dálnice. Zkuste se z okraje Prahy dostat na ruzyňské letiště. Budete stát v zácpě. Teď záleží na nás, abychom lety připravili a aby bylo z čeho vybírat.“

Odhodlání Šmejkalové nechybí: „Přišla jsem, abychom to dokázali, abychom terminál postavili. Terminál a letiště znamená pro každý region posunutí o hladinu výše. Infrastruktura roste, rozvíjejí se pracovní místa, byznys. Je tady úžasná průmyslová zóna, velké firmy. Pojďme tento region rozvíjet, aby všichni mladí lidé, kteří odcházejí na studia do Prahy a do zahraničí, aby se vraceli a aby nacházeli místa. Protože jsme malé letiště, nemůžeme nabízet takovou síť jako letiště v Ruzyni. Výhod ale hodláme využít. Zatím si je nechávám v kapse jako svoje eso.“

Šéfka přešla na druhý břeh

Před nástupem do Pardubic pracovala Hana Šmejkalová přes dvacet let u letecké společnosti České aerolinie. „Nesmírně si jí vážím. Tato práce mi do života dala strašně moc. Letecká přeprava je pro mě trochu jako denní chleba. Mám ji velice ráda. Je to pohodlné, je to moderní, je to rychlé a ke své práci to považuji za samozřejmou věc. Pro práci všech byznysmenů a lidí, kteří létají na dovolenou do zahraničí…“

Šmejkalová přišla ve chvíli, kdy provozovatel pardubického letiště, společnost East Bohemian Airport, začal kvůli odlivu ruských turistů značně prodělávat. Výsledky stály hlavu předchozího ředitele.

Čtěte také

„Byla to pro mě velká výzva na klíčovou pozici s velkým zadáním a velkým úkolem. Jednalo se i o velkou výzvu profesní, protože letectví je pro mě srdcová záležitost. Rozhodla jsem se, že ten byznys tady vybudujeme, terminál vybudujeme a ukážeme, že regionální letiště má význam a je využitelné,“ říká Šmejkalová.

Letiště Pardubice - cisterna s leteckým benzinem

Manažerka se v Pardubicích dostala do odlišného prostředí. „Ale základní standardy jsou stejné, jenom jsem se postavila na druhou stranu. Teď s leteckými společnostmi vyjednávám. Výhodou je, že to prostředí znám. Vím, jak vypadají jednání, co je pro ně důležité. Doufám, že tyto mé znalosti dobrý byznys přinesou.“

Proč ubylo cestujících?

Pardubické letiště loni zaznamenalo docela prudký pokles počtu cestujících. Jak říká Šmejkalová, stál za tím hlavně pokles ruské klientely. „Ten způsobila řada faktorů. Tím nejdůležitějším byla liberalizace přepravních práv na lince mezi Moskvou a Prahou. Naše pravidelné každodenní linky se přesunuly na Prahu a my jsme ztratili největší přísun ruské klientely. Zůstala nám jenom pravidelná linka jednou týdně.“

„Dalšími faktory, které ovlivnily přepravu z Ruska, byla samozřejmě devalvace rublu, rusko-ukrajinská krize a v neposlední řadě i zavedení biometrických víz do Schengenu. Teď nám stačilo, když přistálo jedno letadlo s kapacitou 234 cestujících. Ti se pak nevešli do haly. Vytvořila se fronta na odbavení. Lidé tam byli namačkaní. Obávám se, že takový servis současné moderní letiště nemůže svým cestujícím poskytovat. To se klienti vracet nebudou.“

Čtěte také

Hana Šmejkalová samozřejmě vnímá, jak spolu ohledně terminálu jednají město a kraj: „Musím se přiznat, že na jednu stranu jsem překvapená, protože oba dva akcionáři mi dali stoprocentní mandát, ať s výstavbou započnu. Přišla jsem s tím, že je rozhodnuto. Na druhou stranu z města mám maximální podporu. Město má zájem, aby se celý region zvednul, abychom služby navázali na úžasnou železnici i dopravní spojení dálnicí do Prahy. Ale chápu obavy kraje jako řádného hospodáře, že nechce investovat do něčeho, co by nebylo výhodné. Tyto věci jsem brala jako uzavřené. V každém případě jsem připravená vysvětlit, proč je terminál důležitý pro celý region.“

Práce koníčkem

Své práci se Šmejkalová podle svých slov věnuje asi 14 hodin denně. „Nejvíc hektické pro mě byly první čtyři měsíce, kdy jsem nastoupila do Pardubic. Učila jsem se v novém prostředí. Snažila jsem se udělat co nejvíce práce, abychom se v letošním roce opravdu soustředili na dva základní úkoly, které jsem dostala a na které mám mandát od akcionářů, tedy od města i od kraje. Postavit terminál a rozvinout obchod. Obě dvě věci jsou spojené a nejde je od sebe oddělovat.“

Ředitelka pardubického letiště Hana Šmejkalová

Na svůj první let si už Hana Šmejkalová nevzpomíná. „Jako dítě pracovnice aerolinií jsem začala létat už od svých čtyř let. V té době to samozřejmě byly populární charterové lety do Bulharska. Od té doby stále miluji leteckou přepravu a letadla. Před leteckou přepravou mám velkou pokoru. Je to o technice, mnoha znalostech, jazykovém vybavení, kreativitě, jak se v tomto prostředí umíte pohybovat.“

autor: MAL
Spustit audio