Živý hip hop Bow Wave

21. červenec 2013

Karlovarská kapela byla jako kometa. Zazářila a pak rychle zhasla

Spojení rapu a živé kapely není věc nijak neobvyklá. Ve světě ho nejvíce proslavila slavná americká kapela The Roots. U nás to kdysi zkoušeli pionýři českého hip hopu Lesík Hajdovský a Manželé, rap s metalem ještě před revolucí začali křížit hradečtí Piráti. Po roce 1989 ale tato tradice skončila nástupem levných syntezátorů a sekvencerů. Obnovili ji až karlovarští Bow Wave, kteří svého času pronikli i do playlistů komerčních rádií. V poslední době tento směr reprezentují Prago Union, kteří se kromě klasického spojení DJ a rap čas od času na koncertech objevují i jako „livě“ band.

Název EMIgrant vtipně odkazuje na to, že karlovarští Bow Wave jako jedni z prvních hiphoperů podepsali smlouvu s velkým vydavatelstvím – v tomto případě značkou Escape spadající pod EMI. K vydání debutového alba ale vedla dlouhá a klikatá cesta. Před založením Bow Wave se sešli klávesista Jéňa Smílek, baskytarista Jaromír Chocholouš a kytarista Jan Psohlavec v kapele Z Odeladelise, ve které účinkovali spolu se zpěvačkou Patrikou Porákovou a bubeníkem Danem Řezáčem. Od roku 1997 už zaznamenáváme Bow Wave, kteří se na prvních dvou demo nahrávkách Lyca a Bow Wave II. prezentovali stylově velmi rozmanitou tvorbou sahající od funky až po bigbít. V roce 2001 se po problémech s vokalisty rozhodli zkusit spojení s rappery projektu Tichá voda Emsem a Blayinem a DJem At Work. Fungovalo to, kapela začala sestavovat nový materiál, se kterým debutovali v roce 2002 na demonahrávce Sami-z-dat, které vyšlo jako příloha časopisu Bbarak. Pak přišla účast na domácí hip hopové kompilaci Lyric Derby 2 a další singl Aperitif. Na základě těchto úspěchů si jich všiml Libor Lisý z EMI a s karlovarskými mladíky podepsal smlouvu. V roce 2004 Bow Wave vyšel zmiňovaný debut, produkovaný elektronickým koumákem (a dalším Varákem) Petrem Míkovcem.

Bow wave - CD Emigrant

Hudba Bow Wave byla výsledkem chemie čtyřky instrumentalistů (basa, kytara, bicí a klávesy), ale pochopitelně stála a padala na výkonech obou rapperů Emsy a Blayina. Oba vyprávějí normální příběhy ze života na středně velkém městě. Úniky, trable s holkama, policejní pruda, prostě to, co řeší každý v jejich věku. Nejvíce uvěřitelní jsou v zábavných polohách (Pašerácká) a poetických momentech (Město v mlze). Propojení hip hopu s živou kapelou zajistilo Bow Wave solidní publicitu, na přízeň píšících novinářů i rádií si stěžovat nemohli. Zajímavou pozici měli na hudební scéně, kde si je spíše oblíbilo publikum vně hip hopové komunity, zatímco u ortodoxních fandů se upřímnost a nerafinovanost Bow Wave nesetkala s pochopením.

Bow Wave

Bow Wave zazářili jako kometa, ale bohužel podobně rychlý byl i jejich konec. Po EMIgrantu vzniklo ještě jedno album Spotřebič s obalem parodující bulvární deníky a s megahitem Boreczech. K desce kapela odjela turné, ale někdy kolem roku 2008 stopy po nich mizí, ačkoliv nikdy oficiálně nevyhlásili rozpad. Po Bow Wave zůstaly dvě oficiální alba a pár demonahrávek, odehrály bezpočet dobrých koncertů a tuzemský hip hip dokázali okořenit svým netradičním pojetím. Nemůžu se ubránit pocit, že Bow Wave mohli dosáhnout více. Hlavně obě desky trpí až přílišnou vyklidněností a aranže nejsou z těch nejpestřejších.

I za týden nás čeká jeden kapela, která se roku 2013 nedočkala. Bude to Benedikta, která podobně jako Čechomor proplétala rock s folklórem – v případě Benedikty ale inspirace nekončila Moravou, ale do svého repertoáru zařazovali skladby z celého světa.

Benedikta


Spustit audio