Jak si vybrat správný parfém? Co dělat, aby dlouho vydržel?

17. říjen 2014

Parfém je naše druhé oblečení. Vůně na naší kůži je s námi celý den. Proto bychom ji měli vybírat stejně pečlivě jako oblečení, střih vlasů nebo boty. Jak se vyznat ve světě parfémů a toaletních vod?

O tom přišla do Radioporadny mluvit odbornice na vůně a jejich sběratelka Magdalena Papežová.

Je těžké najít si parfém svého srdce?

Někdo vejde do obchodu, bez potíží si najde vůni, která se mu líbí a pak ji dalších dvacet let používá. A zase naopak, někdo pořád hledá.

„Já už jsem našla. Ale možná za deset let moje srdcová vůně bude někde jinde,“ říká Magdalena Papežová. Květinové, citrusové, kořeněné vůně… Podle Magdaleny se tímto způsobem parfémy dělit nedají. Většinu z nich nelze zařadit pouze do jedné kategorie. Pozná se podle charakteru vůně, jaká je její nositelka.

„Když někdo voní po Tiaré, je to člověk, který má rád pohodu a slunce. Když to jsou ovocné vůně, které jsou ostré, bude to zřejmě sportovní typ. Ale nemůžeme to brát doslova, abychom nesklouzli k nějakým klišé,“ uvádí Magdalena Papežová. I starší dámy mohou nosit svěží lehké vůně a naopak mladé dívky těžký závan orientu. Pokud má žena parfémů víc, často rozlišuje příležitost, při které jednotlivé vůně nosí. Jinou použije, když jde do divadla a jinou, když sportovat.

Jak si dobře vybrat
  • nevybírejte si z navoněné stránky v časopise

  • dejte své volbě čas

  • parfém, který se vám zalíbí, si zkuste opakovaně, protože ho váš nos vnímá pokaždé jinak

  • vyberte si obchod, kde je poučená prodavačka a nesnaží se vám něco prodat za každou cenu

  • buďte při hledání trpělivý a dejte tomu čas

Jak se starat o parfém, aby si zachoval svou kvalitu

I vůně podléhá zkáze. Proto si svůj parfém musíme chránit. Nedáváme ho na přímé slunce nebo na poličku u topení.

„Čím je v něm více přírodních složek a čím déle ho uchováváme v chladu a temnu, tím víc nás může překvapit, jak dlouho nádherně voní. Mám ve sbírce parfémy, které jsou staré až osmdesát let, přesto neztratily nic na své kvalitě,“ vysvětluje Magdalena Papežová. Proto flakony ukládejte do krabičky, a pokud chcete, aby vám váš poklad vydržel léta, uchovávejte ho v ledničce.

Sběratelka vůní

První flakon, který zatoužila Magdalena mít, patřil její mamince. Chtěla ho mít už do pěti let. Nakonec vytouženou lahvičku dostala ve svých dvaceti letech. Skutečně sbírat parfémy začala před deseti lety.

Zlomek sbírky parfémů Magdaleny Papežové

Nedá se říct, od kterého počtu se dá mluvit o sbírce.

„Spíše je to moment, kdy si uvědomíte, že ty parfémy stále máte, i když už jsou nepoužitelné. Nepoužíváte je. Ale necháváte si je, protože mají krásný flakon nebo svůj příběh,“ usmívá se Magdalena Papežová. Ve vitríně na poličce stojí vedle sebe parfémy, toaletní vody, kolínské. Kolik toho má dohromady? Neví. A nemá v úmyslu to ani počítat. Jen odhaduje.

„Velkých použitelných parfémů mám asi sedmdesát. A miniatur mám přes dva tisíce,“ říká Magdalena Papežová.

Jak asi tušíte, ženu, která má takového koníčka, zajímá, jaké vůně nosí ostatní ženy. Nenápadně i někdy zcela bezostyšně zjišťuje, čím že to lidé kolem ní voní. Tuto vášeň sdílí i se svými kamarádkami a je to hlavní téma jejich hovorů. Co je v její sbírce opravdovou raritou?

„Sametový červený kufřík, který vzniknul v dílně Christophera Laudamiela. Jeho kolekce atmosfér k Příběhu vraha, kterou vytvořil pro film Thierryyho Muglera. V lahvičkách je zkapalněný příběh počátku parfemářství . Čtrnáct atmosfér není určeno ke spotřebě. Když je člověk otevírá a přivoní k nim, připadá si opravdu, jako kdyby byl u zrodu celé té historie v roce 1738,“ dodává Magdalena Papežová.

Vůně, která nestárne

Legendou mezi parfémy je Chanel no 5. Je považován za nejslavnější parfém světa. Byl uveden na trh v roce 1921 francouzskou módní návrhářkou Gabrielle Coco Chanel. Nadčasová vůně nadčasové ženy je stále nejprodávanější na světě. Každých 30 vteřin se prodá jedna lahvička a roční tržby přesahují 100 milionů dolarů.

„Asi nebude pravda, že je nejprodávanější na světě každý rok. Protože se na trhu vždycky objeví nějaká novinka. A protože je to hit, všichni si ji koupí. Ale z dlouhodobého hlediska to pravda bude. Všichni vědí, že Marilyn Monroe chodila spát oblečená pouze do Chanelu no 5. Ta vůně nestárne. Je neustále nádherná,“ říká Magdalena Papežová.

autor: PRO
Spustit audio