Aerobik nebo flétna? Vyberte dětem správný kroužek

31. srpen 2015

Nejen škola volá. Ke slovům se dostávají i kroužky. Jak vybrat ten pravý, na kterém bude vaše dítě šťastné? Radí vám Květa Štěrbová, ředitelka organizace Kroužky Východní Čechy.

Jsou kroužky důležité? Nebo dítěti stačí škola? To jsou otázky, které si v těchto dnech klade většina rodičů. „Je potřeba se postarat o volný čas dítěte, protože to souvisí s jejím celkovým vývojem," říká Květa Štěrbová.

Základem je dobrý lektor

Nabídka je široká. Než se rozhodnete pro konkrétní organizaci, která kroužek provozuje, zjistěte si o ní co nejvíce informací. Zeptejte se ostatních, jaké s ní mají zkušenosti.

„Společnost, která něco nabízí, musí být otevřená. Když vidíme, že jsou na webové stránce staré nebo neurčité informace, není to dobrý signál," varuje Květa Štěrbová. Skvělou zpětnou vazbou jsou informační emaily, ve kterých se dočtete o tom, co bylo na hodině a co se chystá dál.

„Rodič má tak i přehled o celém školním roce. Je to i zpětná vazba s lektorem našich dětí," říká Květa Štěrbová.

Když už tedy víme, že je naše dítě v dobrých rukou, začneme vybírat z nabídky.

Sport nebo umění? Cizí jazyky nebo vědecké pokusy?

„My rodiče známe to dítě nejvíc. Umíme odhadnout, co bude pro naše dítě lepší," myslí si Květa Štěrbová. Dobře vybraný kroužek dítě udělá šťastné a podpoří ho v chuti něco dělat. Pokud si nejste vaší volbou jistí, běžte se podívat na ukázkovou hodinu, aby byla vaše představa jasnější. Vezměte svého potomka s sebou a pozorujte ho, jak na něj všechno působí a jestli se mu tam líbí.

Hlavním pilířem kvalitního kroužku je osobnost lektora. „Měl by to být nejen profesionál, ale i přirozený kamarád našich dětí," říká Květa Štěrbová.

Musí umět zaujmout, motivovat, nastavit mu mantinely a zároveň vnímat každého jako individualitu. Lektor by se měl sám do kroužku těšit a s chutí se na něj připravovat. Jestli i přes prázdniny naše dítě mluví o svých zážitcích z kroužku, je to znamení, že stojí za to pokračovat.

Když se nechce chodit na hodiny

Může se stát, že si dítě v průběhu roku vzpomene, že chce dělat něco jiného. Nebo nám řekne, že do vybraného kroužku prostě chodit nechce. Jak poznáme, že je to oprávněná žádost? „Doporučuji vydržet alespoň jedno celé pololetí. Je to minimální čas pro to, aby dítě někam došlo a poznalo, proč jsme mu vybrali právě tuto aktivitu," uvádí Květa Štěrbová.

Pokud vaše dítě náhle do kroužku nechce chodit, zapátrejte po příčině. Mohlo se stát, že došlo k nějakému konfliktu s ostatními dětmi nebo lektorem. Zeptejte se přímo lektora. Naši potomci mají tendenci informace zkreslovat nebo je sdělovat pouze z části. „Odstraňte problém a zkuste chodit dál na hodiny," radí překlenout krizové období Květa Štěrbová. Jestli i po čase není naše dítě na kroužku šťastné, zkuste mu najít něco jiného.

Jak často by se mělo v týdnu chodit na kroužek? Neexistuje žádné pravidlo. Každé dítě je osobnost. Některému to stačí jednou týdně. Jiné má tolik energie, že je pro něj dvakrát v týdnu málo. „Ale pozor na přetěžování. Chceme přece, aby se dítě na kroužek těšilo. Kroužek každý den je už extrém," upozorňuje Květa Štěrbová.

autor: PRO
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.