Chcete zůstat aktivní i v pokročilejším věku? Zkuste elektrokolo

9. březen 2016

Kolena dostávají při jízdě na kole zabrat. Ale i když je nemáte úplně v pořádku, nemusíte se kola vzdát. Existují kola, která při jízdě do kopce zapnou motorek a vy nemusíte své klouby tolik namáhat.

A pokud jedete v partě, najednou jste první, což samozřejmě podpoří váš dobrý pocit z výletu. Alespoň takto to vidí odborník na elektrokola z Letohradu Petr Ryba. Ovládání elektrokola podle něj zvládne každý, není na tom nic složitého.

Co na klasickém kole nenajdete
  • Motor – může být vepředu, vzadu nebo ve šlapacím středu. Středové motory jsou podle Petra Ryby vývojově nejnovější a také nejlepší. Jak z hlediska dojezdu – šetří bateriím tak i z hlediska převodu – není tolik namáhaný řetěz

  • Baterie – bývá umístěna vzadu v nosiči nebo na rámové trubce

  • Řidící jednotka – mozek kola – většinou na levé straně řídítek

Nejvíce se vyvíjejí baterie. Vznikají stále nové a nové technologie s cílem zvětšit maximální kapacitu baterie. Nové baterie jsou podstatně lehčí než před jedním nebo dvěma lety. Přesto jsou elektrokola těžší, než klasická kola. Rozdíl je minimálně kolem sedmi, osmi kilogramů. Baterie váží kolem tří kilogramů, motor kolem čtyř kilogramů. Elektrokolo nebývá lehčí, než 20 kilogramů.

Kolo se zadním motorem

Elektrokolo neznamená jízdu bez námahy a bez pohybu

To, že se lidé na elektrokole vozí, není pravda. Pokud vidíte na ulicích kola, která jezdí bez šlapání, nejsou to elektrokola. Tuto funkci má elektroskutr. Pro něj už ale platí pravidla jako pro motorku. Takový stroj nepatří na cyklostezky.

Životnost baterie

Výdrž baterie se udává v životnosti, což je počet nabíjecích cyklů. A těch je přibližně třista.

Kolik kilometrů ujedeme na jeden nabíjecí cyklus?

„Každá baterie je na tom trochu jinak. Běžně se používají desetiampérhodinové baterie, co se týká kapacity. Na běžných kolech se na jeden plný cyklus ujede kolem 70 kilometrů. Souvisí to i s hmotností jezdce, jak řadí, jestli jede po rovině, jaké má pláště atd.“ Řekl v Radioporadně Petr Ryba.

Po návratu stačí zapojit klasickou nabíječku do klasické zásuvky. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, stojí kolem deseti tisíc korun. Baterie by měla vydržet dva až tři roky.

Čtěte také

autor: jsl
Spustit audio