Elektrokolo – hit poslední doby nejen pro pokročilé

12. srpen 2015

V posledních pěti letech se skutečně elektrokola stávají moderním dopravním prostředkem a usnadňují snadnější pohyb hlavně střední a starší generaci. Češi totiž rádi jezdí na cyklovýlety s partou.

Ale s přibývajícím věkem už někteří vysokému tempu nestačí. V takovém případě nastupuje elektrokolo, které pomůže cyklistovi do kopce a ušetří tak jeho kolena.

Kdo si elektrokola kupuje?

Elektrokolo výborně poslouží jako dopravní prostředek ve městě. Lidé jsou na elektrokole v práci mnohem dřív, než když stojí v dlouhých kolonách s autem v dopravní špičce svého města.

Velkou skupinu tvoří starší lidé, kterým elektrokolo usnadňuje pohyb, který je stále náročnější.

Podle odborníka Petra Ryby z Letohradu si pořizují elektrokola i manželky náruživých cyklistů. Mohou tak na cyklistické výlety vyrážet společně a předejdou rozmrzelosti partnera, kterého zdržují v tempu.

Další skupinu tvoří lidé, kteří nechtějí do práce jezdit autem. Na elektrokole se mnohem lépe propletou mezi auty ve městě a jsou v práci mnohem dříve.

Elektrokolo tvoří tři základní komponenty
  • Motor, který je umístěný vepředu, vzadu nebo ve šlapacím středu – to je nejžádanější v poslední době

  • Baterie – dává motoru energii, aby mohl pracovat

  • Řídicí jednotka

Kolo s motorem uprostřed

Samotné elektrokolo se řídí pomocí displeje, který je umístněný na řídítkách, kde je kompletní ovládací mechanismus. Většinou levou rukou nastavujeme stupeň asistence, který si řídíme podle toho, jak moc potřebujeme kolo popohnat dopředu.

Dnes váží elektrokola od 20ti do 25 kg. Většinou platí pravidlo – čím je lehčí kolo, tím je kvalitnější, pokud je osazeno kvalitní baterií. Je to velký rozdíl oproti elektrokolům, která byla na trhu před pěti lety. Ta vážila až 50 kg.

Jak vybírat elektrokolo

Značka kola, které si pořizujete, by měla mít k dispozici i svůj servis. S tím souvisí i možnost opravy a sehnání náhradních dílů. V poslední době přibývá hodně prodejců, kteří servis neposkytují, což je podle Petra Ryby z Letohradu problém.

Ptejte se vždy na baterii, se kterou souvisí i dojezd. Baterie by měla začínat na 10ti amper hodinách při 36ti voltech napětí. Dojezd by měl být kolem 70 km v mírně zvlněné krajině při střední zátěži.

Cena kvalitního elektrokola začíná na částce 20 000 Kč.

Elektrokolo není malá motorka

Na jízdu na elektrokole se vztahuje i legislativa. Elektrokolo je jediným dopravním prostředkem, který je poháněný elektrickým motorem, ale bez šlapání se neobejde. Elektrickou přípomoc můžete i zcela vypnout, pokud se cítíte dobře a chcete si vyšlápnout kus cesty vlastní energií. Šetříte tím baterii.

Životnost baterie závisí na její kvalitě. Dojezd bývá kolem 70 km. Záleží na hmotnosti jezdce, na jakém terénu jede i na tom, jakou přípomoc si zvolil. Skoro k nerozeznání od elektrokola jsou kola na plyn, která ale jedou, i když nešlapete. Taková kola na plyn by ale neměla vjíždět na cyklostezku. Jejich jezdec by měl mít na hlavě helmu, dále by měl kolu opatřit značku SPZ, pojištění atd.

autor: jsl
Spustit audio