Nechcete po číšníkovi účtenku? V některých zemích je to trestné

14. prosinec 2016

Elektronická evidence tržeb se rozbíhá. V každé restauraci vám od 1. prosince musí vydat účtenku, i když si půjdete jen pro sirky. Pokud si účtenku nevezmete, nikdo vás za to trestat nebude. Ovšem v některých evropských zemích byste za to zaplatili pokutu.

Podle Ivany Wasserbauerové a Ireny Švadlenkové z Finančního úřadu pro Pardubický kraj je evidence tržeb funkční systém, který má pomoct odstranit dlouhodobý nešvar, a to je krácení daně u poplatníků, a narovnat podnikatelské prostředí. Zároveň má pomoct těm poplatníkům, kteří správně daně evidují a bojují s nekalým konkurenčním prostředím. Podobně funguje evidence tržeb v šestnácti zemích Evropské unie.

Je naší povinností převzít si účtenku?

Zákon o evidenci tržeb neukládá povinnost zákazníkovi odebrat si účtenku. Zákazník za to nebude stíhán. Ale podnikatel je povinen účtenku přesto vystavit, nicméně ji nemusí vystavovat fyzicky, může ji poslat například emailem.

Cena papíru, na který se tiskne účtenka, se odvíjí od kvality pokladního zařízení. Někdo předkládá i dvě účtenky s podrobným popisem. Z pohledu finanční správy to ale nutné není. „Je potřeba, aby si podnikatel dobře zvážil, jak má účtenka vypadat a podle toho si zakoupil software do pokladního zařízení. Z pohledu evidence tržeb nám na účtence stačí celková částka, což se vejde na čtyři centimetry papíru. Ale podnikatelé tam udávají další údaje, které nejsou povinné. Na druhé straně zákon o ochraně spotřebitele vyžaduje jednotlivé položky nákupu, takže podnikatelé to tam chtějí už mít,“ vysvětluje Irena Švadlenková. A přiznává i to, že nejvíc se chybuje právě v údajích, které na účtenkách mají být.

Systém elektronické evidence tržeb

Elektronická evidence tržeb v podstatě znamená, že poplatníci zasílají v reálném čase finanční správě informace o přijatých tržbách, které přijmou v hotovosti, případně platební kartou, šekem nebo směnkou. Tyto informace má tím pádem finanční správa online. Občas může dojít k výpadku internetového spojení, proto má poplatník čtyřicet osm hodin na to, aby informace odeslal.

EET (ilustrační foto)

Od 1. prosince se EET týká ubytovacích a stravovacích služeb. Druhá vlna přijde 1. března 2017 pro velkoobchody a maloobchody, třetí vlna čeká podnikatele od 1. března 2018 a čtvrtá vlna potom v červnu 2018 pro speciální výrobní činnosti.

Vybavení EET pro běžného podnikatele

EET zahrnuje pokladní zařízení, software a internetové připojení. Podnikatel musí požádat o autentizační údaj, díky kterému se připojí do portálu finanční správy. Tam si vygeneruje certifikát, který potom zavede do svého pokladního zařízení. Technicky méně zručným lidem mohou pomoci firmy, které poskytují pokladní zařízení i poradenství.

Kolik zaplatíme za elektronickou pokladnu

„Pokladních zařízení je celá řada a záleží na tom, jak složité to zařízení je. Cenově se pohybuje od čtyř tisíc korun, ale může se vyšplhat klidně až na sto tisíc,“ říká Ivana Wasserbauerová. A výjimky neexistují. I když je tržba podnikatele jen pár korun za rok, musí všichni drobní živnostníci tržby evidovat.

Zavedení elektronické evidence tržeb má u nás lehce většinovou podporu 58 procent lidí. Nepodporuje ho zhruba třetina obyvatel. Vyplývá to z výsledků prosincového průzkumu agentury Median.

autor: jsl
Spustit audio