Plavky nejsou vhodné do slané vody. I s tím se při nákupu můžete setkat

8. srpen 2016

V návodu na použití plavek se skutečně můžete setkat s takovou informací. Prostě nejsou vhodné pro koupání ve slané vodě, takže vyšisovanou barvu a uvolněnou látku nemůžete reklamovat. A právě vybledlé barvy a řídká látka jsou nejčastější příčinou reklamace plavek už po první dovolené. Velmi často se s tím setkává i spotřebitelský poradce Josef Černý.

Prodejce má 30 dnů na vyřízení reklamace zboží. Pokud ji zamítne, neházejte flintu do žita. Můžete se obrátit na soudního znalce, který spor posoudí. Prodejce musí zdůvodnit písemně, proč reklamaci nepřijímá. A soudní znalec tyto důvody posoudí a sdělí svoje stanovisko.

Cena takového posudku se pohybuje kolem tisíce korun, ale pokud soudní znalec vyhodnotí situaci ve prospěch nakupujícího, jeho náklady hradí prodejce. Vyhledat soudního znalce není problém. Najdete je na stránkách justice. Tam jsou znalci evidovaní podle oboru i podle bydliště. Toho svého si vyberete bez problémů. Josef Černý ale nedoporučuje oslovovat soudního znalce u zboží, které je levnější než tisíc korun.

Letní boty patří mezi nejčastěji reklamované zboží

„Letní boty, to je samostatná kapitola, s těmi jsou největší problémy,“ říká Josef Černý. „Pokud ale boty po pár dnech nejsou použitelné, určitě je reklamujte. Nic za to nedáte. Ale rozlišujeme dvě věci. Rozdíl mezi zárukou a životností. Pokud na něco máme záruku dva roky, neznamená to, že zboží musí vydržet celé dva roky. Zboží a životnost není jedno a to samé.“

Zboží po internetu

Pokud si kupujeme plavky nebo jiné spotřební zboží na internetu, můžeme být nepříjemně překvapeni. Pokud se nám nelíbí, můžeme je sice vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, ale bez udání důvodu nelze vrátit hygienické zboží.

Patří ale plavky mezi hygienické zboží? Někteří prodejci se s tím při reklamacích ohánějí. Ale mělo by platit pravidlo, že to, co vás nechají vyzkoušet v kamenném obchodě, se nepočítá mezi hygienické zboží. Dalším rozlišovacím znamením je to, zda je, nebo není zboží uzavřeno v hygienickém obalu. Pokud je jen zabalené v igelitovém pytli, tak se nejedná o hygienické zboží.

Letní výprodeje už začínají, ale pozor na triky prodejců

Triky prodejců, kteří chtějí prodat své zboží, se stále opakují, ale přibývají i nové finty. Nenechte se obelstít. Slovo sleva nebo výprodej slouží často jen jako lákadlo, abyste vešli do prodejny.

  • Výrazy jako doprodej, výprodej neznamenají automaticky, že zboží je opravdu zlevněné. Češi si ale ve slevách libují a prodejci toho využívají.

  • Zboží v regálu, které je označené slevou AŽ 70 PROCENT, nikdy není zlevněné o celých 70 procent. Mnohdy tam nenajdete ani jeden takový kousek. Je dobré se vždy dobře podívat na cenovku konkrétního výrobku. Pokud si nejste jistí, kolik opravdu stojí, použijte čtečku kódu, která je v každém větším obchodě.    

  • Stará cena výrobku musí být vždy viditelná. Nestačí jen zvýrazněná cena nová.

  • Obchodníci dělají i to, že na 14 dnů zvýší cenu zboží před začátkem slevové akce, a potom ji vrátí na původní výši. To vše s velkou slávou a nápisem sleva. Takové jednání už je podle Josefa Černého trestné.

  • Pokud se nechcete dostat do problémů u pokladny, vždy zlevněné zboží dejte na pás na první místo. Tam jasně uvidíte cenu a stihnete v klidu vyřešit případné problémy.

autor: jsl
Spustit audio