Přínosné jednání místo hádky. To je mediace

23. únor 2017

Eva Vaňková pracuje jako advokátka a mediátorka. „Ve své praxi jsem velmi brzy poznala, že spory, které lidé řeší, vůbec nemusí dojít až k soudu. Jako mediátorka se cítím mnohem prospěšnější,“ říká právnička.

„Mám doma čtyři trenéry, na kterých si můžu denně kontrolovat, co jsem se naučila na kurzech mediace. Jako mediátorka vím, že moje svoboda končí tam, kde začínají práva a povinnosti někoho jiného,“ usmívá se advokátka, která své zkušenosti z rodiny využívá i ve své profesi. Podílí se také na projektu Mediace do škol, který by měl účinně řešit šikanu mezi dětmi a také mezi dětmi a učiteli.

Zapsaný mediátor

Je dobré, když je v rodině mediátor, který ví, co rodina potřebuje jako celek. Může to být matka, otec, ale klidně i jedno z dětí, které instinktivně jedná tak, aby nepoškodil ostatní členy rodiny. To je přirozený mediátor. Pak jsou ale profesionálové, tzv. zapsaní mediátoři. O radu a pomoc je mohou požádat zástupci firem a dokonce i škol.

„Osmdesát procent věcí není o právu, ale o narušených vztazích. Právními prostředky nejsou efektivně řešitelné. Proč tedy podávat žalobu k soudu, když se můžeme domluvit?“ Ptá se Eva Vaňková. Pokud si strany ještě před soudem sednou s mediátorem ke společnému stolu, může nastat pozitivní změna.

V Anglii jsou ještě dál. Tam mohou jít znesvářené strany k soudu jen v případě, když se nedokážou dohodnout s mediátorem.

Mediace do škol

Na některých školách v republice už mediátoři pracují. Řeší konflikty mezi dvěma učiteli, dvěma žáky, vedením školy a rodiči, mezi učiteli a žáky. Mediátor vstupuje do dialogu a pomáhá stranám, aby si vzájemně porozuměly. Společně si řeknou, proč konflikt vznikl a jak ho vyřešit. Mluvit o tom, to je základ. Důležité je pak nastavit pravidla do budoucna.

Kroužky komunikace

Díky mediátorům vznikají kroužky komunikace a vyjednávání. Při hodinách základů společenských věd přijde mediátor mezi děti a zkouší techniky efektivního naslouchání. Jak taková hodina vypadá? Děti dostanou například kartičky s úkolem: Přijdete do cykloprodejny a je tam poslední kolo, které ale chtějí dva zákazníci. Jak situaci vyřešit?

„Ze třinácti skupin se deset skupin domluvilo tak, aby to vyhovovalo oběma stranám. Jen tři skupiny do toho šly tvrdou silou a hledaly právní argumenty, proč by to kolo měl získat ten a ne onen. Tyto tři skupiny neuspěly. Poznaly, že prosazovat svou pozici tvrdou silou nelze.“ Vysvětlila mediátorka Eva Vaňková.

Na Josefském sympoziu se o školské mediaci dozvíte víc

Přijeďte v sobotu 18. března na zámek do Křtin u Brna. Připomenete si ženu, která zavedla povinnou školní docházku. S odborníky si popovídáte o prevenci konfliktů v rodině, také o šikaně a násilí ve škole. Josefské sympozium potrvá celý den od deseti do osmnácti hodin.

autor: jsl
Spustit audio