Sedm největších prohřešků za volantem. Děláte je taky?

15. září 2016

Jak by se to krásně na našich silnicích jezdilo, kdyby všichni byli soustředění a dodržovali pravidla. Realita je ale jiná, spousta řidičů dělá zbytečné chyby, kvůli kterým dochází k nebezpečným situacím. Jen zázrakem některé neskončí dopravní nehodou. O nejčastějších prohřešcích za volantem mluvil lektor autoškoly Petr Klempíř.

Doba je hektická. Všichni pořád někam spěcháme. To se naprosto jasně projevuje právě v silničním provozu. „Mezi největší nešvary patří, že čeští řidiči jezdí rychle, nevěnují plnou pozornost řízení,“ říká Petr Klempíř s tím, že ještě před pár lety, když někdo usedl za volant, vzal si rukavičky a maximálně se soustředil na řízení. Nikdo na něj v autě nesměl mluvit a rušit ho.

Velká rychlost
Ta je nejčastějším viníkem dopravních nehod. Čím je vyšší, tím člověk hůře reaguje na provoz. O to jsou i následky nehod tragičtější.

Sledování provozu za autem
„Řidiči se vůbec rozptylují vším možným. Poslouchají rádio, telefonují, jedí, dokonce se dívají na televizi. Zapomínají, že vědět, co se děje za zády, je nesmírně důležité,“ zdůrazňuje Petr Klempíř. Při dnešní hustotě zkrátka musíte sledovat i to, co se odehrává za vámi. Především při přejíždění z pruhu do pruhu.

Do křižovatky za každou cenu
Je dopravní zácpa? V tom případě nesledujte pouze, kdy vám naskočí zelená. Je potřeba se podívat i na to, co se děje za křižovatkou. „Řidiči vjíždí do křižovatky, přestože je na pohled jasné, že za křižovatkou nebudou moci pokračovat dál. Tím místo křížení dokonale ucpou,“ říká Petr Klempíř.

Dopravní zácpa v Praze.

Nedodržování bezpečné vzdálenosti
Tento nešvar je spojený se spěchem a rychlostí. „Stále nás vytáčí řidič, který jede v obci 45 km/h, a vůbec nám nevadí ten, kdo jede 65 km/h. Přitom by to mělo být obráceně,“ vysvětluje Petr Klempíř. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je jedním z nejčastějších projevů agresivního chování na silnici, které vytváří kritické situace.

Věčný boj: pravidlo zipu
„Na vině je hlavně naše národní povaha. Chceme být všude první,“ usmívá se Petr Klempíř. Pokud jsou dva jízdní pruhy plné, mělo by zipování nastávat až ve chvíli, kdy dojde k překážce v jízdním pruhu. A pak by se mělo poctivě střídat. Jednou zleva, jednou zprava. „Pokud je to jinak, je to nekázeň,“ poukazuje Petr Klempíř.

Zbytečné používání předjížděcích pruhů
Když máme na vozovce více jízdních pruhů mimo obec, je naší povinností jezdit vpravo. Levý se může používat pouze při předjíždění. „Když řidič využije na dálnici levý pruh, měl by se zase vrátit vpravo, aby umožnil předjetí ostatním řidičům,“ zdůrazňuje Petr Klempíř.

Předjíždění kamionů, dálnice D1

Bohužel to mnozí řidiči nedělají. Hlavně ti, kteří si dálnici pletou se závodním okruhem, mají pocit, že levý pruh je jejich. „Také by mělo určitě platit, že pokud zjistím, že mě někdo předjíždí, nijak tomu nebráním. Zejména ne zvyšováním rychlosti jízdy,“ uvádí Petr Klempíř.

Příliš časné přejetí z připojovacího do průběžného pruhu
Zařadit se můžete tehdy, pokud neohrozíte ani neomezíte řidiče, kteří jedou v pruhu průběžném. Vozidla jedoucí v připojovacím pruhu, by nejprve měla zvýšit svou rychlost na hodnoty, které jsou co nejblíže hodnotám rychlosti vozidel v průběžném pruhu, a teprve potom se plynule zařazovat.

Jaký je rozdíl mezi ženami a muži za volantem? Dáváme přednost na přechodu? Může špatné parkování způsobit dopravní nehodu? Poslechněte si záznam rozhlasové Radioporadny s instruktorem autoškoly Petrem Klempířem.

autor: PRO
Spustit audio

Související