Žluté auto, žádné SMS a lehká noha na plynu vás dovedou bezpečněji do cíle

20. březen 2017

Na silnicích a cyklostezkách je rušno. A někdy nám tam jde doslova o život. Co dělat, abychom se vyhnuli úrazům a nehodám, ať už za volantem nebo na kole? O tom jsme si v rozhlasové Radioporadně povídali s Romanem Budským z Týmu silniční bezpečnosti.

Naše zdraví může ochránit už správná barva auta. Přitom při koupi auta se na barvu zaměřujeme spíš z estetického hlediska.

Jako barvu má vaše auto?

Celosvětově jsou nejoblíbenější neutrální barvy jako černá, šedivá a stříbrná. Vévodí 70% vozového parku. „My Češi jsme veselejší. Máme oproti zbytku Evropy nadprůměrný počet červených a modrých karosérií. A na rozdíl od celého světa jsme v posledních letech zanevřeli na stříbrnou,“ uvádí Roman Budský. Tolik tedy statistika.

Jak je to tedy s barvami z hlediska bezpečnosti? Pro Australany byla tato otázka natolik zajímavá, že se jí věnovali dvacet let. Výsledky ukázaly, že nejbezpečnějšími barvami na vozidlech jsou bílá, jasně žlutá a oranžová. Naopak jako nejnebezpečnější je černá. „Zvyšuje riziko dopravní nehody o padesát procent. Nejhorší dobou je soumrak nebo svítání,“ vysvětluje Roman Budský. Průzkumy ukazují, že černá barva se objevuje hlavně na prémiových vozech a inklinují k ní mladí lidé.

Za vším hledej člověka

Kdo může za nehody? Nebudeme to svádět na špatně zvolenou barvu auta. Největším viníkem je lidský faktor. Jak se dá tušit, kvůli novým technologiím, kterým se věnujeme i za jízdy, může z velké části za kolize na vozovce naše rozptýlená pozornost. „Řidiči se věnuji něčemu jinému než řízení. Což je důvodem autonehody ve čtyřiceti procentech,“ nahlíží do statistiky Roman Budský.

Řidič

Nejde jenom o to, že posíláme SMS nebo si čteme z displeje, co je nového. Ovládání moderního auta také pozornosti nepřidá. „Ať už mluvíme o dotykových obrazovkách nebo navigaci,“ říká Roman Budský.

Stanovené rychlostní limity nedodržujeme. Čísla to jednoznačně dokazují. „Děláme to v obcích i na dálnicích. Vysoká rychlost se ve vyspělých zemích podílí z jedné třetiny na smrtelných nehodách. V rozvojových zemích je to až z poloviny,“ uvádí Roman Budský.

Na kolo s přilbou a ve výrazném oblečení

Východní Čechy jsou rájem cyklistů. Hlavně oblast Polabí. Jak nám funguje soužití motoristů a cyklistů? „Přijel jsem za vámi z Liberce. Hned jsem si všimnul, kolik tu máte cyklistů. A ti, místo aby jeli po cyklostezce, se proplétají mezi automobily. Dokonce jezdí vesele po chodníku. A jsou neviditelní,“ říká Roman Budský. Myslí tím, že většina cyklistů má tmavé oblečení bez reflexních prvků. Za velký nedostatek považuje i absenci přilby. „Sedmdesát procent zranění cyklistů se týká hlavy,“ upřesňuje Budský.

Dalším prohřeškem je, že chování cyklistů v silničním provoze je mnohdy nečitelné. Neobtěžují se ani jasným ukazováním změny směru jízdy.

Co se učí o bezpečnosti silničního provozu děti na školách? Čeho se dopouštějí na svých dětech rodiče? Poslechněte si záznam rozhlasové Radioporadny.

autor: PRO
Spustit audio

Související