Cvičná jízda, prosíme nenastupujte

3. květen 2017

Drtivá většina řidičů Dopravního podniku města Pardubic má oprávnění k řízení autobusu i trolejbusu. Skládání „trolejbusových zkoušek“ sledovala nejen odborná komise, ale i Český rozhlas Pardubice.

V současné době má pardubický dopravní podnik celkem190 řidičů trolejbusů a autobusů. „Dvacet pět až třicet z nich ještě nemá oprávnění na trolejbus. Jsme rádi, když si ho řidiči doplňují, samozřejmě po zaškolení a složení zkoušek,“ vysvětluje Ladislav Podivín z Dopravního podniku města Pardubic.

Zaškolení a praktické jízdy

Reportáž o „trolejbusových zkouškách“ jsme natáčeli přímo ve voze s označením Cvičná jízda. Praktickou zkoušku absolvovalo několik řidičů, byla mezi nimi i Lenka Zimová. „Pro dopravní podnik je samozřejmě lepší, když jsou řidiči flexibilní a zvládají řízení autobusu i trolejbusu. I já tak budu plnohodnotnou řidičkou,“ směje se Lenka Zimová. „Při zaškolování na trolejbus je zpočátku asi nejtěžší všechno zkoordinovat, vnímat tedy i to, že křižovatky máte jak dole, tak i nahoře, tedy na trolejovém vedení.“

Pavel Počan, který také procházel zaškolováním, k tomu dodává: „Pracoval jsem na meziměstské autobusové dopravě, takže se ještě musím pořádně doučit pardubické zastávky a ulice. Složité křižovatky mi vrásky nedělají, to spíš bezohlední řidiči,“ dodává s úsměvem budoucí řidič trolejbusu.

Cvičná jízda trolejbusu v Pardubicích

Ve cvičném trolejbusu nechybí instruktorka dopravního podniku Jana Hrochová Čtvrtečková. V dopravním podniku pracuje téměř třicet let, instruktorku školícího centra DP dělá posledních pět let. „Když řidiči nastoupí do dopravního podniku, tak je zaškoluji nejprve na autobus. Tak po půlnoční praxi na autobusech si řidiči, kteří mají zájem, dělají výcvik na řízení trolejbusu. Začínáme vždy na začátku měsíce a výcvik trvá tři týdny. Pokud potom úspěšně složí zkoušku, absolvují už zácvik přímo na linkách se zkušeným řidičem.

Čtěte také

„Na řidiče během zkušební jízdy nemluvíme, jen jim řekneme, kam mají jet a oni musejí provést všechno samostatně,“ vysvětluje předseda zkušební komise Pavel Bureš z odboru dopravy pardubického magistrátu. „Zkouška má praktickou a teoretickou část, obě se skládají před minimálně tříčlennou komisí. Zkouška k prokázání odborné způsobilosti je neveřejná,“ dodává předseda zkušební komise.

autor: BRA
Spustit audio