Do Lázní Bohdaneč poprvé trolejbusem

Trolejbus Škoda 7Tr před rokem 1960 opouští dnešní Sladkovského ulici a míří do Bohdanče - Foto:  archiv DPMP

Trolejbus Škoda 7Tr před rokem 1960 opouští dnešní Sladkovského ulici a míří do BohdančeFoto:  archiv DPMP

Díky trolejbusové dopravě se město Lázně Bohdaneč úzce propojilo s Pardubicemi. Původně měla linka vést až k bohdanečskému mlýnu.

V dubnu 1950 byl založený Dopravní komunální podnik města Pardubic a ještě ve stejný rok v létě začal s výstavbou trolejbusových linek. Stavbaři jako první dokončili trať označenou původně jako „B“, která vedla od starého nádraží přes střed města do oblasti chemických závodů. 

Trolejbusem do lázní i za koupáním 

Tato první trolejbusová trať měla původně končit u brány do továrny chemických závodů UMA. Ale už na jaře 1951 si radní města Lázně Bohdaneč a zástupci semtínských a rybitevských chemických závodů vymohli prodloužení linky. „Argumenty byly v té době pádné, bylo to totiž v době, kdy se v lázních začali léčit hlavně horníci a hutníci, takže lázeňské město potřebovalo návaznost na železnici. A chemické závody také měly dost zaměstnanců z Lázní Bohdanče,“ vysvětluje energetik a odborník na trolejbusovou dopravu DPMP Ladislav Podivín. 

První trolejbus s cestujícími vyjel z Pardubic do Lázní Bohdaneč 20. ledna 1952. „Silnice do Lázní Bohdaneč byla tehdy dlážděná, ale podíváme-li se na historické jízdní řády, cesta netrvala o mnoho déle, než je tomu nyní,“ vysvětluje Ladislav Podivín. „Už od prvopočátku to byla linka č. 3, na tom se nic nezměnilo celých 65 let.“ 

Linka by se mohla znovu prodloužit 

V současné době trolejbus č. 3 projíždí okolo místa, kde kdysi byla zastávka Na Pískách, přibližně uprostřed rovinky mezi zastávkou Uma a Lázněmi Bohdaneč. „Obyvatelé Pardubic ji využívali hlavně v létě, kdy se jezdily koupat na místní písáky. Za koupáním ale rádi putovali i na známé bohdanečské koupaliště,“ upřesňuje Ladislav Podivín. 

Původní sloupy trolejového vedení z padesátých let 20. století v Kunětické ulici poblíž labského zdymadla - Foto: Tereza Brázdová

Původně měla linka č. 3 směřovat až k bohdanečskému mlýnu, tímto směrem už dokonce byly vztyčeny sloupy pro trolejové vedení. Nakonec se ale trať z konečné v Bohdanči neprodlužovala. Tato možnost se nabízí v budoucnu, kdy by měl Dopravní podnik města Pardubic do provozu nasadit parciální trolejbusy, tedy takové, které budou moci na určitou vzdálenost dojet pomocí baterií a trolejové vedení opustit. Zatím ale není jasné, kam dopravní podnik tyto parciální trolejbusy nasadí. 

Čtěte také: Dispečink: srdce dopravního podniku

Pořad: Pardubické trolejbusy  |  Stanice: Pardubice
Čas vysílání: pondělí-pátek 10:10  |  Délka pořadu: 5 minut  
 

Nové články v rubrice

  • 11. května  2017 v 10:10     Audio  rubrika: Pardubické trolejbusy

    Nevidomým v MHD pomáhá vysílač

    Všechny trolejbusy a autobusy městské hromadné dopravy v Pardubicích jsou vybavené informačním systémem TYFLOSET®. Díky radiovému signálu a akustickému hlášení se tak mohou nevidomí lépe orientovat a nemusejí být odkázáni na pomoc druhých.

     
  • 10. května  2017 v 10:10     Audio  rubrika: Pardubické trolejbusy

    Nejlepší směna? Třeba na Prvního máje

    Na zábavné sváteční směny, na kruté mrazy i vtípky kolegů vzpomínají bývalí řidiči pardubického dopravního podniku pravidelně. Scházejí se totiž už dvacet let v restauraci v centru Pardubic.

     
  • 9. května  2017 v 10:10     Audio  rubrika: Pardubické trolejbusy

    Do Ohrazenic pojede trolejbus

    Dopravní podnik města Pardubic v letošním roce plánuje dostavbu dvou trolejbusových linek. V Ohrazenicích vymění autobus za trolejbus.

     
Pardubický kraj
  Srážky: déšť, Korouhev II/360
  Srážky: déšť, Zhoř II/358
  Srážky: déšť, Václavov II/360

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace