Trolejbusy v Pardubicích jezdí 65 let
První pardubický trolejbus měl svoji premiéru 20. ledna 1952. Při první oficiální jízdě dojel až do Bohdanče. Protažení linky, navzdory původním plánům, si totiž prosadila pardubická chemička i bohdanečské lázně.
Město Pardubice se o výstavbu sítě elektrických drah snažilo už před více než sto lety. V roce 1903 se například objevil projekt na propojení Chlumce nad Cidlinou, Lázní Bohdaneč, Pardubic, Chrudimi a Slatiňan elektrickou kolejovou malodráhou. Poměrně nedávno se v archivech podařilo objevit i další z projektů, který byl tentokrát už více reálný, a to návrh tramvajové dráhy do Sezemic. Projekt zpracoval František Křižík.
První plány trolejbusové dopravy
Východočeské elektrárny v roce 1945 zpracovaly studii na vybudování trolejbusové dopravy v Pardubicích, která počítala s pěti linkami. Další, poněkud umírněnější, ale hlavně už proveditelná studie, vznikla v roce 1949. Ještě ve stejný rok do Pardubic přijeli zástupci příslušných ministerstev a městské trolejbusové dopravě dali zelenou.
V dubnu 1950 byl založený Dopravní komunální podnik města Pardubic. Na podzim už měl k dispozici první dodávky stožárů a instalačního materiálu. Plány počítaly s výstavbou dvou trolejbusových tratí A a B. Stavbaři začali pracovat v létě 1950 a jako první dokončili trať označenou původně jako „B“, která vedla od starého nádraží přes střed města do oblasti chemických závodů. (Na lince A z Jesničánek, okolo starého nádraží směrem k nemocnici první tři roky jezdily jen autobusy).
Lobovali bohdanečští i chemické závody
První trolejbusová trať měla původně končit u brány do továrny UMA. Na točně byly naplánované pouze dvě výhybky pro případ, že by se v budoucnu pokračovalo ještě někam dál. Ale už na jaře 1951 si radní města Lázně Bohdaneč a zástupci semtínských a rybitevských chemických závodů vymohli prodloužení linky.
V létě 1951 stavbaři dokončili městskou trolejbusovou trať v úseku Jesničánky - staré nádraží - Palackého - třída Míru (dříve Stalinova třída). První zkušební jízda trolejbusu bez cestujících proběhla 28. prosince 1951. V lednu 1952 se trať v úseku staré nádraží - Lázně Bohdaneč kolaudovala a 20. ledna Pardubice slavnostně zahájily provoz na lince číslo 3. O dva dny déle už trolejbusy Škoda 7Tr začaly jezdit podle jízdního řádu. Na trať dopravní podnik tehdy nasadil čtyři ze šesti trolejbusů, které měl k dispozici.
Rozšiřování linek
Trolejbusovou linku č. 3 se v roce 1953 podařilo prodloužit až na Duklu. Ještě ve stejný rok se trvale trolejbusovou stala linka č.1 a v dubnu 1954 vyjely trolejbusy i na Slovany. Nová trolejbusová linka číslo 2 začínala v Jesničánkách a nezajížděla ke starému nádraží. Vozový park trolejbusů Dopravní podnik rozšířil o 11 vozů Škoda 7Tr.
Po deseti letech existence Dopravního podniku v Pardubicích převažovaly trolejbusy. Ve vozovém parku jich bylo celkem 33 a jezdily na linkách č. 1, 2, 3, 5 a 7. V té době měly Pardubice šestnáct autobusů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.