Devět kilometrů lesem pod párou

Lokomotiva táhne vozíky do prudkého kopce , při sklonu 32 promile připomíná spíš zubačku - Foto: Šárka Kuchtová

Lokomotiva táhne vozíky do prudkého kopce , při sklonu 32 promile připomíná spíš zubačkuFoto: Šárka Kuchtová

Při sesuvu půdy se v roce 1862 pod Hřebečským vrchem objevila ložiska černého uhlí. Nebylo příliš kvalitní, ale stačilo na provoz parní elektrárny a později jako palivo pro lokomotivy úzkokolejné dráhy.

Při těžbě uhlí byla ale objevena mnohem vzácnější surovina, lupek. A během několika let vzniklo pod Hřebčí kolem padesáti štol. 

Uhlí a lupek byl do Mladějova původně dopravován koňskými povozy. V roce 1902 těžaři postavili dřevěnou lanovku, která spojovala mladějovský závod se současnou stanicí Veksl, a zrychlili tak transport materiálu v spodní prudší části. Po první světové válce se začala v horní části nad Vekslem stavět úzkorozchodná dráha. O stavbě v dolní části se původně neuvažovalo, sráz je tam příliš prudký, nakonec byla ale postavena i v tomto úseku. Místy jde ale spíš o zubačku než úzkokolejku, sklon dosahuje až 32 promile. 

Dráhu stavěli váleční zajatci 

Nápad spojit doly na Hřebči a doly nad Mladějovem úzkorozchodnou dráhou vznikl během 1. světové války. Projekt byl schválen Moravským místodržitelstvím v Brně v květnu 1918 a krátce poté ji začali stavět váleční zajatci. V areálu bývalého šamotového závodu, dnes průmyslového muzea, dodnes stojí baráky, ve kterých tehdy zajatci žili. 

Strojvedoucí Zdeněk musí mašinu ve stanici Veksl promazat - Foto: Šárka Kuchtová

Těžba a tedy i provoz úzkokolejné dráhy skončily v roce 1991. V areálu nyní už bývalé šamotky byla pila a později se tam lisovali dřevěné brikety. Areál začal pomalu chátrat a drážce vážně hrozila likvidace. Zachránila ji skupinka místních nadšenců a milovníků parních lokomotiv. Opravili násep a vodní propustě, vysekali náletové dřeviny a zprovoznili výhybnu Nová Ves.  

1. května 1998 vyjel první výletní vlak pro turisty  

Areál šamotového závodu se postupně proměnil v muzeum. Návštěvníci si tak můžou nejenom užít jízdu výletním vlakem taženým historickou parní lokomotivou, ale v depu je čeká expozice železniční, silniční, zemědělské a stavební techniky. A často se jedná o unikátní kousky.  

V dílně čeká autobus z roku 1926 na nový lak - Foto: Šárka Kuchtová

Byly postaveny nové výletní vozy a vybudováno občerstvení, sociální zázemí pro návštěvníky, nádraží úzkorozchodné dráhy uvnitř areálu a zastřešená čekárna. Přitom v dílnách nepřetržitě probíhají renovace parních a dieselových lokomotiv a ostatní historické techniky. Neustále se pracuje i na údržbě a rozšíření dráhy. V pravidelném provozu pro veřejnost je prozatím pouze úsek Mladějov – Josefka o délce 9 km. Ale pracuje se na zprovoznění trati z Josefky na Hřebeč. 

Štola Hugo Karel nese jméno vlastníků  

Dráha mladějovské železnice začíná v areálu bývalého závodu v Mladějově a po tříkilometrovém stoupání do stanice Veksl pokračuje podél zrušených lupkových dolů v lesnatém úbočí Hřebečského hřbetu. Na šestém kilometru trať prochází výhybnou u bývalého dolu Hugo Karel a pokračuje až do důlního areálu Hřebeč k ústí štoly Jihlavská. Celá trať měří 10,5 km. 

Portál štoly Hugo Karel je jeden z cílů výletních jízd parního vlaku - Foto: Šárka Kuchtová

U opraveného portálu štoly Hugo Karel se výletní vlak zastaví a vlakvedoucí Pavel Voříšek návštěvníkům povypráví o těžební historii pod Hřebčí a také o historii existence a záchrany mladějovské úzkokolejky. Ta by dnes nebyla bez práce nadšenců a brigádníků, kteří bez nároku na odměnu pravidelně do Mladějova jezdí a úzkokolejku zvelebují. 

Vlak dvakrát křižuje silnici a před tím vydatně houká - Foto: Šárka Kuchtová

Pořad: Východočeské výlety  |  Stanice: Pardubice
Čas vysílání: neděle 11:04  |  Délka pořadu: 56 minut  
 

Nové články v rubrice

  • 17. září  2017 v 11:04     FotogalerieAudio  rubrika: Východočeské výlety

    Do Semanína po stezce motýlích křídel

    Semanín byl v okrese Litomyšl první obcí, kde se po válce přestalo vyučovat náboženství. Kostel osiřel a chátraly i budovy kolem něj. Dnes je už zase kostel, fara i stará zvonice malebným centrem vesnice, otevřeným...

     
  • 3. září  2017 v 11:04     FotogalerieAudio  rubrika: Východočeské výlety

    Putování mezi lavicemi

    V Pardubickém kraji jsou k vidění tři historické třídy, v Poličce, Letohradu a v Předhradí. Zkuste si sednout do lavic, ve kterých sedávali vaši dědečkové, prolistovat knihy hanby nebo si násadkovým perem napsat řádek...

     
  • 27. srpna  2017 v 11:04     FotogalerieAudio  rubrika: Východočeské výlety

    Třebovské stěny stojí v kouzelném trochu zapomenutém kraji

    Můžete jít naučnou stezkou, nebo lesními cestami, překvapí vás množství studánek a památečních kamenů. Prudký sráz Třebovských stěn otevírá krásný pohled do krajiny, ze kterého budete natolik omámení, že pravděpodobně...

     
Pardubický kraj
  ulice Čs. armády, Žamberk, okr. Ústí nad Orlicí, práce na silnici, provoz převeden do protisměru, zúžení vozovky na jeden jízdní pruh, Od 25.09.2017 00:00 Do 08.10.2017 23:59, částečná uzavírka (úsek ...
  Od 20.9.2017 12:05 do 21.9.2017 12:10; na silnici v obci Litomyšl okres Svitavy; na Smetaqnově náměstí před čp. 62; Pozor! Olej na vozovce; rozlitý olej na vozovce
  ulice Svaté Anežky České, Pernštýnská, Pardubice I, uzavřeno, Od 23.09.2017 14:00 Do 25.09.2017 10:00, úplná uzavírka místních komunikací v Pardubicích ul. Sv. Anežky České od křižovatky ulic Sv. Anežky ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace