Nové mosty a tunely. Trať mezi Chocní a Ústím má být za pár let rovnější

9. únor 2017

Rovná trať, dva nové mosty a několikakilometrové tunely. Právě tak by mohla za několik let vypadat trať na hlavním koridoru mezí Chocní a Ústím nad Orlicí.

Cestování vlakem mezi Ústím nad Orlicí a Chocní by mohlo být už za několik let výrazně rychlejší. Stát totiž plánuje v následujících několika letech na železnici v Pardubickém kraji velké investice - tou největší je právě stavba nové trati z Chocně do Ústí.

Varianty, jak trať zmodernizovat, byly tři:

  • Jedna počítala s celkovou modernizací stávající trati v údolí Tiché Orlice. Tato varianta by byla sice nejlevnější, ale nepřinesla by zrychlení provozu. I po opravách by tam vlaky totiž musely jezdit zhruba 70km rychlostí.

  • Druhá varianta počítala s výstavbou trati v "rovnější" podobě, ale tato možnost by prý měla negativní dopady na přírodu právě v údolí Tiché Orlice a na život obyvatel Brandýsa nad Orlicí.

  • Třetí varianta byla nejradikálnější - trať postavit téměř rovně za pomocí mostů a tunelů.

A právě třetí varianta teď vypadá nejreálněji. Projekt byl ve hře už před lety, když se koridor stavěl, ale nakonec se jevil jako příliš drahý. Tehdejší odhady byly kolem patnácti miliard korun. Nicméně vládou nedávno schválená Koncepce nákladní dopravy pro roky 2017 - 2023 počítá právě s touto variantou.

Dva nové mosty a dva tunely

Na trase by tak nově měly přibýt dva mosty přes Tichou Orlici, jeden dlouhý necelých 600 metrů, druhý skoro 300 metrů, ale pak by tam také měly být dva tunely. Ten kratší s pracovním názvem Hemže by měl měřit víc než jedenáct set metrů, druhý s názvem Oucmanice by měl být dlouhý téměř pět kilometrů. Tato varianta umožní požadované zvýšení traťových rychlostí. Stavba ale začne nejdřív po roce 2020.

Do Bezpráví se vlakem už za pár let nedostanete

Stará trať podél Orlice by měla dál sloužit nákladní dopravě. To je mimo jiné jeden z důvodů stavby nové trati. Novými tunely a přes mosty by totiž měly jezdit jen expresy a obecně řečeno osobní vlaky.

Čtěte také

Regionální spoje a nákladní vlaky by i nadále měly využívat trať starou. Tím by se totiž mělo celkově přetíženému koridoru částečně ulevit. Nicméně to není jediná zamýšlená velká železniční investice v kraji. Na roky 2019 - 2020 je plánovaná modernizace železničního uzlu v České Třebové, a v horizontu čtyř až pěti let je také plánovaná oprava trati z Chocně to Týniště nad Orlicí.

autor: zen
Spustit audio