La Grace začala psát dějiny české námořní historie

2. prosinec 2010

Repliku lodě českého mořeplavce 17. století postavili Josef Dvorský a Dan Rosecký. Tradice křtu probíhá podle arabských pravidel – obětování krve kozla, jakmile dopluje do prvního přístavu křesťanské země, musí proběhnout křest druhý.

Josef Dvorský měl sen postavit repliku první historické lodě českého námořníka. Byl jím obchodník a korzár Augustin Heřman z Mšené. Když po Bílé hoře odešel z domu svého otce protestantského faráře, nechal se zaměstnat ve Východoindické obchodní společnosti. Pracoval pilně a za čas si nechal postavit svoji brigu - La Grace. Byl prvním Čechem mořeplavcem. I když později se z něho vyklubal korzár, pracoval pro královnu. Stal se nejvýznamnějším dovozcem tabáku.

Replika byla stavěna tradičním způsobem. Drobné části kamarádi odborníci vytesali a připravili v truhlářské dílně Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí. Na výrobě kovových součástí, lan se podílela řada dalších českých dílen. Pracovalo mnoho přátel. Více uvedeme v připravovaném dokumentu. Pro stavbu lodě vybral Josef Dvorský loděnici v Suezu, neboť právě tam dodnes staví tak jako před čtyři sta lety. Dan Rosecký musel rozkreslit všechny části lodě do měřítka 1:1.

Po křtu se loď připravuje k závěrečnému posunu o celých 150m. To je přesně ta vzdálenost, která dělí 32metrový a 120tunový kolos od vody Rudého moře. Spuštění La Grace na vodu, sledujte zde a ve vysílání ČRo Pardubice!

Ze Suezu Jana Davidová-Kracíková ČRo


2.12.2010
Na rozdíl od zasněženého vídeňského letiště je v Káhiře letní počasí. Letadlo mělo zpoždění a předpůlnoční.autobusy nejsou. Za to taxikáři se mohou ukřičet. Dan Rosecký se v prostředí vyzná. Jako spolutvůrce brigy La Grace létá neustále. S dalším společníkem a mecenášem lodi Petrem Tannerem usedáme do auta a z Káhiry ujíždíme směr Suez. Přestože na pravé straně se vzdaluje poušť, silnice je celých sto čtyřicet kilometrů lemována pouličními lampami. Auta nesvítí. Jezdí příšerně rychle, předjíždějí zprava i zleva, troubí. Typická jízda, dozvídám se.

Loď La Grace v Suezu před spuštěním na vodu

Po dvou hodinách jízdy taxík směle ze silnice zahnul na hliněnou pláň a zastavil. V dálce se tetelily obrysy lodí, vraků, polotvarů. Klopýtáme rozrytou hlínou, zakopáváme přes kusy dřeva, pozor natažená lana přes cestu. Staveniště. Za chvilku z dálky vykukuje stěžeň našeho cíle. Ve hvězdné noci se La Grace ještě impozantněji skví jako šperk mezi cetkami.

Loď na souši je vysoká. Vylézt po štaflích s rozpětím 6O cm ne příliš blízko boku, navíc ve dvě hodiny v noci bylo pro mě hrdinství.. Ráno už kapitán Josef Dvorský pískal v sedm hodin nástup. Vlajka La Grace šla nahoru. Kapitán rozděluje práci. Všichni čeští dobrovolníci zalévají spáry na palubě, dokončují elektroinstalaci. Arabové natírají boky. Domlouvá se spuštění lodě na vodu a křest. Termín se změnil. Slavnostní chvíle se přesouvá na sobotu 4.12.2O1O. Zbývá domluvit obětované zvíře. Tradice křtu lodě v Egyptě je tisíciletá. Musí se obětovat jakékoli zvíře. Čim je loď bohatší, tím větší zvíře to má být. Loď se má potřísnit krví, maso se pak upeče a rozdá dělníkům.
První historická loď, kterou v 17. století vlastnil český mořeplavec a která zahájila historii českého námořnictví, je postavena.



3.12.2010
Je pátek. Když procházím loděnicí, La Grace září opravdu jako půvabná žena. Arabští dělníci mají neděli a nepracují. Všechny ruce Čechů, kamarádů, kteří přijeli jako nadšenci projektu živé historie, ještě šmirglují, leští, utěsňují spáry na palubě, přidávají závaží do podpalubí a zavěšují kotvu. Je zajímavé, že se tady sešli lidé různých zaměstnání. Od pilota a vrcholového manažera pražského letiště Tomáše, stavebního inženýra Petra, geologa Vikiho, či správce nemovitostí Honzy, Vladana, který je expertem na paintball, konzultant evropských fondů Dan, elektrotechnik, překladatelka a další obory. Loď musí být na zítřejší slavnostní sjezd J do vody technicky připravená.

La Grace, replika lodi z poloviny 18. století v egyptské loděnici

Překvapila nás návštěva z české ambasády, tamější experti neodolali ojedinělému projektu českých nadšenců a Pepa Dvorský nestačil odpovídat.
V sobotu ráno vstáváme v šest hodin, v sedm přijdou egyptští dělníci a začnou přípravy ke spuštění lodě na vodu. Držte nám palce, ať vítr tentokrát nefouká, loď odjede za odlivu a příliv nám dodá správnou hloubku a my vyplujeme…



4.12.2010
V Suezské loděnici se potvrdil český i světový unikát. Historická loď La Grace, námořní loď prvního českého mořeplavce 17.století Augustina Heřmana z Mšena u Mělníka, je spuštěna na moře. V sobotu 4.prosince 2010 poslední den dvouleté stavby českých nadšenců se završil arabským obětním obřadem repliky první české námořní lodě.

La grace na vodě

Autoři projektu lodě, která je ukázkou živé historie, Josef Dvorský, Dan Rosecký a Petr Tanner, investovali nejen finance, ale především organizační schopnosti, práci mnoha hodin a nadchli své okolí k neúnavné práci. Dílčí části lodě stavěli či vyráběli v Čechách, především v truhlářské dílně Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí. Dřevo na stěžně pochází z Vysočiny. Loděnice v Suezu byla vybrána, protože dělníci tu ještě pracují tradičními technologiemi, ručně. Plány La Grace z doby, kdy plula, v 17. století, neexistují, ale Dan Rosecký nalezl projekty podobné lodi La Grace v atlasu lodních plánů F.Chapmanna z roku 1768. Historikové vědí, že Chapmannova technická vyobrazení lodí, které byly postaveny již v16. století, jsou pravdivá.

Obřad při spuštění lodě byl proveden v suezské loděnici podle egyptské tradice - krví obětovaného zvířete se rukou kapitána a jeho ženy potřela příď lodě. Českou loď v květnu čeká ještě křest v Evropě,tradiční lahví šampaňského.

La Grace nezůstane jen statickou replikou, bude brázdit moře, pasažéry mohou být nejen kadeti námořních škol, ale i lidé zajímající se o dávné plavby, kteří si chtějí vyzkoušet kdysi používané sextanty, práci s astroláby, pracovat v lanoví. Dokonce jsou vyrobeny repliky dobových děl.
Augustin Heřman si vysloužil i šlechtický titul od lorda Baltimora za zpracování první detailní mapy Virginie a Marylandu, kterou obdivoval za sto let G. Washington. Před několika lety bylo ve vídeňském archivu nalezeno první vyobrazení NewYorku – opět od A. Heřmana. Není divu, že Američané jeho jméno často vyslovují v názvech ulic, škol i mostů.

Český historický klenot – La Grace, replika první české námořní lodě českého mořeplavce Augustina Heřmana právě vyplula.

Ze Suezu Jana Davidová-Kracíková


V našem vysílání jste mohli slyšet:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zítřek bude napínavý pro české mořeplavce. Ti totiž budou v Suezském průplavu křtít repliku první námořní lodi českého mořeplavce. Na místě je naše kolegyně Dana Davidová.

Čeští mořeplavci dnes v Suezkém průplavu spouští na vodu funkční repliku první české námořní lodi. Jmenovala se La Grace, patřila Augustinu Heřmanovi a brázdila moře v druhé polovině 17. století. Po více než 300 letech - právě dnes - zvedne kotvy i její přesná replika. Po spuštění lodě na vodu se ihned vyplout nedá, říká jeden ze členů posádky Petr Taner.

Replika první české námořní lodi, kterou v sobotu parta nadšenců spustila na moře v Suezském průplavu, se dnes vydá na svou první plavbu. Unikátní replika je postavena podle plachetnice z poloviny 17. století, která kdysi patřila českému dovozci tabáku Augustinu Heřmanovi ze Mšena u Mělníka. Loď nazvaná La Grace, která je podle historických pramenů zakladatelkou českého námořnictví, po moři povozí i turisty, slibuje kapitán lodi Josef Dvorský.

Replika první námořní lodě českého mořeplavce je na moři. Plán tří nadšenců se vydařil a přibližně před hodinou byla replika lodi s názvem La Grace spuštěna na vodu a nyní už brázdí vlny Suezského průplavu. První plavby se účastní i redaktorka Jana Davidová.

autor: DAV
Spustit audio