Konečně. Rekonstrukce křižovatky u Parama začíná

2. březen 2015

Už před devíti lety získaly Pardubice povolení rozšířit silnici u Parama o další pruhy, až dnes práce na odstranění tak zvaného špuntu u Trojice začaly. Stavbaři už kilometrový úsek převzali, začínají kácet náletovou zeleň a pokračuje i pyrotechnický průzkum.

Právě do těchto míst totiž dopadaly během druhé světové války letecké pumy a historici se domnívají, že některé z nich ještě nevybuchlé leží v zemi.

„Je to nejzatíženější úsek silnice první třídy v Pardubickém kraji. Podle sčítání z roku 2010 tady jezdilo 23 900 vozidel. Dnes to bude podle mě ještě o nějaký tisíc více. My odstraníme tento špunt Pardubic, protože pruh směrem od Hradce Králové bude zcela míjet křižovatku a bude vjíždět na čtyřpruh ve svém vlastním pruhu a i další křižovatku u závodiště, to je kruhový objezd, bude míjet vlastním bypassem,“ říká ředitel krajského ŘSD Bohumil Vébr.

Tři pruhy, chodník i cyklostezka

Mělo by také dojít k rozšíření celé vozovky, jak upřesňuje ředitel krajského ŘSD: „Ty pruhy budou tři - dva pruhy jsou pro motorová vozidla a jeden pruh je pro dopravní podnik, protože když jsme spočítali autobusové zastávky a jejich nájezdy, tak nám to vyšlo stejně téměř na celou délku, takže rozšiřujeme silnici na tři pruhy.“

V úseku je počítáno i s chodníkem a se stezkou pro cyklisty.

Křižovatka u Parama už nebude světelná, ale bude kruhová a průjezdnost se tím výrazně zlepší.

Křižovatka u Parama v Pardubicích

Letos téměř bez omezení pro řidiče

„První rok to motoristi uvidí vedle stávající silnice. Bude to téměř bez zásahu do současného provozu. Budou se dělat násypy vedle stávající komunikace, budou se budovat přeložky inženýrských sítí, opěrné zdi. Až v příštím roce bychom měli zasáhnout i do provozu, ale uzavírky by měly být minimální a spíše jenom částečné,“ vysvětluje Vébr, jak budou práce probíhat.


V jarních měsících, tedy březnu a dubnu, dojde v lokalitě U Trojice k vykácení stromů a začne plánovaný pyrotechnický průzkum. Oproti roku 2012, kdy byli u Parama pyrotechnici také, se bude tentokrát jednat o 10x větší plochu. Na území vedle nadjezdu dopadlo o mnoho více leteckých bomb než do prostoru, kde byly prováděny práce v letech 2012-2013.primátor Pardubic Martin Charvát

Nejdříve budou pracovat pyrotechnici

Tady ale mohou nastat komplikace. Není vyloučeno, že v zemi jsou nevybuchlé pumy, je tady také kontaminovaná zemina. Na co vše se stavebníci připravili, říká výkonný ředitel firmy M-silnice Zdeněk Babka:

„První, co se bude provádět, bude pyrotechnický průzkum. Bude následovat likvidace kontaminovaných zemin, bude tady i velký zásah do stávajících traťových vedení a zabezpečovací techniky na koridoru a na trati Pardubice – Hradec Králové. to jsou věci, které na běžné silniční stavbě nejsou.“

Silnice - Pardubice - Trojice

Stavba a rozšíření silnice má územní povolení od roku 2006, vzpomíná náměstek hejtmana Roman Línek:

„Je to obraz dopravních staveb v České republice, protože musíte mít financování. Je to státní investice. Tam se to objevovalo, zase ztrácelo, střídaly se vlády. je to velké vítězství, že se po devíti letech začne ten nadjezd opravovat. Věřím, že do dvou let tady budeme mít moderní komunikaci,“ vysvětluje Línek, jak je možné, že to tak dlouho trvalo.

Po rozšířené silnici a nové kruhové křižovatce by měli řidiči jezdit už v listopadu roku 2017.

autor: ba
Spustit audio