Pardubice ruší vyhrazené pruhy na Sukově třídě

19. říjen 2015

Řidiči v Pardubicích budou moci využívat oba pruhy na Sukově třídě. Radní města dnes schválili dočasné zrušení vyhrazeného pruhu pro vozy městské hromadné dopravy, záchranáře a taxislužbu.

Zrušení vyhrazených pruhů dnes dopoledne potvrdil primátor města Martin Charvát. Cílem je v praxi posoudit vliv vyhrazených pruhů na dopravu v centru, která výrazně kolabuje mimo jiné kvůli dopravním omezením na křižovatce U Trojice a na tzv. rychlodráze.

Jak ale Charvát zveřejnil na svém facebookovém profilu, dočasné zrušení BUS pruhů osobní dopravě podle něj moc neprospěje a navíc se výrazně zkomplikuje veřejná doprava. Bohužel bez tohoto testu se podle primátora občan pravdu nedozví.

Ředitel dopravního podniku nesouhlasí

Město si od toho kroku slibuje zlepšení dopravní propustnosti v centru, provoz ve městě komplikuje několik oprav a denně se tvoří kolony. Ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán si ale myslí, že to stejně nepomůže:

"Ta problematická místa, kde stojí auta na Sukově třídě, nejsou vyhrazené pruhy, nýbrž úzká hrdla v místech, kde jsou přechody pro chodce. Například u Zelené brány, u Prokopova mostu na Jahnově ulici jsou ta úzká hrdla, která nedokážou pojmout kapacitu stojících aut na Sukově třídě."

Pruhy byly dočasné, později trvalé, teď zrušené

Původně na Sukově třídě auta ve dvou pruzích jezdila, v souvislosti s opravou třídy Míru ale město nechalo pro běžný provoz jen půlku silnice. Přes Sukovu třídu totiž začaly jezdit další stovky trolejbusových linek, které původně projížděly právě třídou Míru. A dopravní podnik měl obavy, že když nebudou mít svůj pruh, budou ve špičkách nabírat zpoždění.

Vyhrazené jízdní pruhy v Pardubicích - Sukova třída

Motoristé jsou spokojeni, cyklisté protestují

Se zrušením vyhrazených pruhů, které slouží nejen městské hromadné dopravě, ale také vozům taxi, integrovanému záchrannému systému a cyklistům, nesouhlasí zástupci sdružení Město na kole.

„V situacích jako je tato, je třeba podpořit způsoby dopravy méně náročné na prostor. Radnice se chystá udělat pravý opak,“ tvrdí Vojtěch Jirsa a Jakub Kutílek, členové Města na kole.

“Velmi jsme uvítali, když toto opatření zůstalo i po znovuotevření třídy Míru,” říká Vojtěch Jirsa, který o zřízení bus+cyklopruhů na náměstí Republiky a Sukově třídě usiloval už v pozici městského cyklokoordinátora, kterou zastával v letech 2011 až 2014.

“Jestli Pardubice potřebují v oblasti dopravní infrastruktury něco ještě víc než cyklopruhy, tak jsou to buspruhy,” dodává rezolutně Jakub Kutílek.

Změna není nevratná

Vedení Pardubic chce tímto krokem zjistit, jak se doprava bez vyhrazených pruhů změní. Jejich opětovné zavedení tak není vyloučené.

„Našim úkolem je najít v této situaci, kterou nemůžeme ovlivnit, to nejlepší řešení. Z monitorování dopravy v polovině října vyplynulo, že v centru došlo ke zvýšení počtu vozidel zhruba o 1 860. V následujících dnech otestujeme, jak zrušení vyhrazených pruhů ovlivní plynulost dopravy v centru a za dva týdny se provede první vyhodnocení dočasného stavu," dodal vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa.

Ve čtyřech pruzích už zítra

Změna užívání jízdních pruhů začne platit následující den, v úterý 20. října na Masarykově náměstí, Sukově třídě a náměstí Republiky.

autoři: pta , ba
Spustit audio