Pardubické přednádraží: věž pro parkování kol i krytá nástupiště
Vedení Pardubic ukázalo veřejnosti, jak bude vypadat zmodernizované přednádraží. Na setkání dorazilo asi sto lidí. První dojmy z nové podoby místa jsou různé. Mnoho otázek mířilo na to, kde budou místní parkovat. Dlouhodobé parkoviště totiž v návrhu stavby chybí.
„Já mám radost, že se nám podařilo najít uspořádání toho prostoru. Je jasně vymezené, kde jezdí osobní automobily na parkoviště typu K+R (kiss and ride) nebo kde si můžeme v klidu odložit kola a když vyjdu z budovy, tak je přede mnou přehledný terminál a označenými zastávkami,“ představil výhody nového přednádraží architekt Tomáš Med.
Zastřešené zastávky, parkoviště jen na rychlé zastavení
Největší změnou bude nový zastřešený terminál pro městské trolejbusy a autobusy. Lidé se ale na setkání nejvíc ptali na parkovací místa. U nádraží sice vzniknou stání, ale jen na krátkodobé zastavení.
Stejně jako dnes nebude možné nechat auto u pošty, což vadí třeba Ladislavu Novákovi z Pardubic. „Když někdo chce na poštu 2, tak si má přijít z autobusového nádraží. Když půjdu s balíkem, tak je to naprostý nesmysl. Tam se musí hledat prostor. Za poštou je zelená plocha, kde by se to dalo řešit.“
Někteří lidé jsou však s novým přednádražím bez aut spokojeni. Patří mezi ně Petr Sainer z občanského sdružení Město na kole: „Líbí se mi to, že ten důraz je kladen na preferenci hromadné dopravy, cyklistické dopravy, aniž by byla navyšována kapacita pro individuální automobilovou dopravu.“
Modernizace počítá se zrušením zastávky trolejbusů naproti nádraží u lihovaru. Lidé mají nově vystupovat přímo u terminálu před nádražím.
To ocenila důchodkyně Marie Tomešová: „To se mi líbí. Když jsme přišli z vlaku a museli jsme se tam proplétat až na druhou stranu, to nebylo moc příjemné. Jestli to bude teď před nádražím, tak myslím, že to bude lepší.“
Náměstí za 190 milionů
Dalším velkým tématem je cena stavby. Hlavně opozice tvrdí, že za 190 milionů korun nevznikne nic moc nového. Podle nich je to za úpravu jedné točny hromadné dopravy, stavbu několika menších parkovišť a stanoviště pro kola příliš.
Podobný názor má i pardubický rodák Josef Seifert: „Nejsem odborník, nemůžu do toho moc mluvit, ale některé věci se mi zdají drahé. Třeba za osm milionů věž na 180 kol se mi zdá drahá. Možná není moc dobré teď šetřit, protože to je věc, která bude na dvacet třicet let.“
Sám architekt přiznal, že některým úpravám brání nedostatek prostoru. Právě proto není možné k hlavnímu nádraží převést dálkové autobusy. Podobně není před nádražím místo na velké parkoviště aut a budování podzemního parkoviště by příliš komplikovalo dopravu během stavby. Jiným úpravám zase brání úřední překážky.
„Vnímal jsem u hodně dotazů, že vycházejí ze zkušenosti a z užívání toho prostoru. Několikrát jsem musel říct, že se omlouvám a že to neumím v daných okrajových podmínkách vyřešit. Jsou věci, se kterými člověk není šťastný, že se třeba nedá zastavit před poštou, ale to není v moci architekta,“ říká Tomáš Med.
Modernizace náměstí Jana Pernera neboli pardubického přednádraží má začít na konci května. Hotová by měla být do konce roku.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Schopnost Ruska někoho napadnout je výrazně omezena, reaguje na Putinův projev analytik
-
Nesdílím Koudelkovo paranoidní vidění světa, obhajuje Paroubek rozhovor pro proruský web
-
V pražské nemocnici zaměnili pacientky. Lékaři provedli potrat ženě, která přišla jenom na kontrolu
-
Hokejisté Třince porazili v rozhodujícím duelu České Budějovice 2:0 a zahrají si semifinále extraligy