ŘSD se pokusí urychlit přípravu stavby dálnice D35. Chce stavět nejdřív mosty

22. květen 2017

Stavební povolení aspoň na mosty a dohoda s farmáři, kteří nechtějí pustit archeology na pole před sklizní, takový je plán Ředitelství silnic a dálnic jak urychlit vybudování dálnice D35. Ta povede z Čech na Moravu a řidiči budou mít možnost volby mezi ní a vytíženou D1.

Současný stav vypadá tak, že obcemi na trase mezi Hradcem Králové a Vysokým Mýtem projedou tisíce aut denně a přejít silnici je prakticky nemožné.

„Jsem v obci Jaroslav 25 let, tady bydlím. Pořád je to v nedohlednu. Bylo tady řečeno, že silnice do Ostrova, ten úsek, by měla být v roce 2024, což je pro nás zase dalších 7 let,“ nezávislá starostka obce Jaroslav na Pardubicku Lenka Bezdíčková je naštvaná.

Čekání na spásu v podobě D35 je až příliš dlouhé

Ředitelství silnic a dálnice chystá stavbu dvou úseků, a to Opatovice nad Labem - Časy a Časy - Ostrov. Dalšímu zpoždění chce zabránit tak, že žádá o jednotlivá stavební povolení na to, co bude trvat nejdéle, tedy mosty a estakády.

„Aby objekty, které jsou důležité a zdržely by stavbu časově, to jsou mostní estakády, velké mosty i přes železniční koridor, získaly samostatné stavební povolení a mohly být zahájeny v předstihu před hlavní trasou,“ vysvětluje šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Čtěte také

Zároveň se snaží dohodnout s farmáři. Zatímco na prvním úseku už začal archeologický průzkum, na druhém ho investor po protestech zemědělců odložil až po sklizni. ŘSD chce dostat archeology právě aspoň tam, kde mají stát mosty. Krok dopředu jsou i peníze na přivaděče a obchvaty. Vláda na ně Pardubickému kraji slíbila 2,7 miliardy.

„Obchvat Rokytna, napojení na pětatřicítku, obchvat Dašic a napojení na silnici 35, tam je EIA v právní moci a dořešují se majetkoprávní vztahy. V zásadě je možné zahájit výstavbu v horizontu jednoho až dvou let,“ odhadl ředitel pardubické Správy a údržby silnic Miroslav Němec.

Podobných staveb bude celkem pět. Lenka Bezdíčková ale říká, že silničáři malé obce hodili přes palubu: „Ta auta tady musí jezdit, ale máme tady další komunikaci druhé třídy, se kterou se také nic nedělá a ještě je poničená z věčných objížděk, kterou jsou minimálně dvě ročně.“

Probíhá i vyvlastnění pozemků

Nedostupné pozemky na trase dálnice D35 chce Ředitelství silnic a dálnic získat vyvlastněním. Na úseku Opatovice nad Labem - Časy jsou to dva případy. Na navazující etapě Časy - Ostrov je takových situací jedenáct. Majitelé buď nesouhlasili s výkupní cenou, nebo se vlastníci parcel vůbec nedají dohledat.

„Probíhají dvě vyvlastnění u vlastníků s nesouhlasnou cenou, pak tam probíhá dalších devět tzv. technických vyvlastnění s neznámými vlastníky. Jsou to i vyvlastnění, kde jsou břemena nebo cokoliv na tom pozemku, je tam zástavní právo banky, exekuce. My ten pozemek nedokážeme získat jinak než vyvlastněním,“ říká vedoucí pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Stavba D35 v Pardubickém kraji by měla začít na podzim.

autor: kop
Spustit audio