ŘSD ustoupilo. Na některá pole pod budoucí D35 pošle bagry až po sklizni

25. duben 2017

Spory kolem archeologického průzkumu na části budoucí D35 jsou zřejmě u konce. Pardubické Ředitelství silnic a dálnic ustoupilo požadavkům farmářů a bagry na osetá pole v úseku Časy - Ostrov pošle až po sklizni.

Archeologové teď ale musejí počítat s několikaměsíčním zpožděním, investor přesto ujišťuje, že stavba páteřní dálnice z východních Čech na Moravu nebude mít velké zpoždění.

U Opatovic se pracuje

Zatímco v blízkosti Opatovic nad Labem se už lžíce bagrů zarývají do země, o pár desítek kilometrů dál je všechno jinak. Tak to ještě několik měsíců zůstane. ŘSD se s farmáři dohodlo na tom, že archeology na polnosti pustí až po sklizni.

„My jsme nabídli řešení, že je necháme sklidit zasetou úrodu i v místech, kde nemají uzavřený nájemní vztah, ale za to nám umožní ihned po sklizni vstup archeologů na pozemky,“ řekl šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Několik desítek farmářů z okolí Moravan, Dolní Rovně a Časů dohodu s ŘSD vítá. Na pozemcích, které sice už patří ŘSD mají stále nájemní smlouvy a to do 30. září.

Čtěte také

„Já myslím, že my s tím nemáme žádný problém. Můžeme si dodržet smlouvy, jak byly, sklidit si. ŘSD tam pustíme, jak nám to umožní termín, abychom neporušili dotační pravidla. Dá se předpokládat, že to bude někdy od 1. září,“ řekl nezávislý starosta obce Časy a současně farmář Zdeněk Seidl.

Archeologický průzkum na několika místech v úseku Časy – Ostrov se tedy rozjede až po sklizni. Práce tak naberou několika měsíční zpoždění. Harmonogram samotné výstavby dálnice by to ale podle Vebra nemělo výrazně ohrozit.

Přednost mají složité stavby jako mosty

„Zdržení archeologických prací očekávám určitě u tohoto úseku. My potřebujeme, aby archeologie byla provedena hlavně na objektech, které leží na kritické cestě této stavby, to znamená objekty s nejdelší lhůtou výstavby. Snažíme se, aby archeologie u mostů, u mostních objektů, estakády přes Labe byly provedeny v předstihu, aby vlastní stavba měla minimální zpoždění,“ dodal Vebr.

První dva úseky dálnice D35 jsou dlouhé dohromady 27 kilometrů. Stavba dálnice bude stát 10 miliard korun a podle ŘSD by měla hotová zhruba do pěti let.

autor: wol
Spustit audio