Stromy podél silnic nejvíc přibývají v Pardubickém kraji. Přístup silničářů chválí i ekologové

25. únor 2015

Zatímco ve většině krajů republiky ubývá stromů okolo silnic, v Pardubickém kraji je to naopak. Za každý vykácený strom vysadili silničáři sedm nových, je to díky dotacím z Evropské unie.

Aleje u cest k české krajině patří, dopravní policisté by ale radši viděli okolí vozovek bez dřevin, a to kvůli rostoucímu počtu dopravních nehod, kdy řidiči narazí právě do stromu za krajnicí. Ekolog pardubické správy a údržby silnic František Weisbauer ale v rozhovoru s Drahomírou Bačkorovou vysvětlil, že, když cestáři dodrží pravidla výsadby, je riziko minimální.

Jak je možné, že ve většině krajích aleje mizí a v Pardubickém kraji naopak správa a údržba silnic stromy opět sází, vysvětluje Weisbauer. „Protože je snaha jak vedení Pardubického kraje, tak správy a údržby silnic, aby se liniová doprovodná vegetace komunikací obnovovala.“

Ekolog jásá, řidič ne

Zejména dopravním policistům ty stromy u silnic trochu vadí. Oni tvrdí, že zhoršují bezpečnost. Co si o tom myslí Weisbauer jako řidič.

„Je to samozřejmě problém. Největší dopravní závadou jsou stromy v krajnici. O tom jsem přesvědčen, že tyto stromy by měly v průběhu let ze silnic zmizet. Jiná věc je otázka stromů, které jsou tzv. za příkopem. Zde samozřejmě u dálnic jsou jiné požadavky na vzdálenost stromů od silnice. U silnic prvních tříd také a u ostatních komunikací je potřeba zohledňovat i hustotu dopravy.“

Statistika kácení stromů za rok 2013

Upřesňuje také, jakou mají historickou funkci stromy, které jsou podél cest a silnic. „V české krajině mají už historicky své místo. Už Marie Terezie nařizovala vlastníkům sousedních pozemků vysazovat dřeviny. Při výstavbě císařských silnic se stromořadí vysazovala.“

Čtěte také

Žádá správa o dotace na výsadbu stromů? „Nám se podařilo v uplynulých letech požádat o pět projektů s operačního programu životního prostředí. Všechny tyto projekty byly úspěšně realizovány. U posledních dvou čekáme na závěrečné hodnocení,“ říká Weisbauer.

Jabloňová alej

A dodává, jaké stromy se hodí k tomu, aby stály u silnice. „Požadavek je, aby všechny dřeviny byly původní, to znamená domácí dřeviny. V rámci projektů byly vysázeny lípy, javory, jilmy, duby. Byla snaha, aby to nebyly nějaké kultivary nebo okrasné stromy. Obnovovali jsme také ovocné stromy, ale v omezené míře. Myslím si, že u frekventovaných silnic by ovocné stromy skutečně být neměly. Například na Ronovsku v podhůří Železných hor jsme poměrně dost kilometrů obnovovali i ovocnými stromy.“

autor: ba
Spustit audio