Trolejbusy je v mraze potřeba zahřát, řidič vstává ve tři hodiny

22. leden 2016

Námraza a teploty hluboko pod nulou v zimních ránechztěžují práci řidičům trolejbusů v Pardubicích. Na rozdíl od motoristů jim nevadí nejvíc ledovka na silnici, ale námraza na trakčním vedení. Nejtěžší to má na každé lince první ranní spoj.

Ulice jsou prázdné, teploměr ukazuje -10 stupňů Celsia.

Na dispečinku Dopravního podniku města Pardubic je rušno už před čtvrtou hodinou ranní. Hned za hlavní bránou stojí pět nastartovaných trolejbusů připravených vyjet na přidělenou trasu.

„K zimní údržbě máme vyhrazený trolejbus s náplní na bázi fridexu, která proudí sběrači na vedení a tím je preventivně ošetřuje proti námraze,“ říká dispečer dopravního podniku Lukáš Šeda.

„Když už námraza na vedení je, tak se používá další vyčleněný trolejbus, který má speciální uhlíkové vložky ve sběračích na lepší rozrážení té námrazy. Jeden trolejbus na to nestačí, většinou jsou potřeba tři až čtyři trolejbusy v jedné trase,“ dodává Šeda.

Ve voze na lince číslo 13 odjíždíme směr Dubina, sever. Řidič Karel Zvolenský už cestou z vozovny, kdy „třináctka“ nejede po své standardní trase, na každé zastávce zastavuje a případným cestujícím otevírá dveře.

První spoj rozhodně nejezdí prázdný

„Pracuju jako kuchařka v mateřské školce, takže musím vstávat brzo každý den. Vstávání mi vůbec nevadí, i když je zima,“ usmívá se Eva Malátková z Pardubic. Také další cestující míří do práce. „Jedu na nádraží a potom do Kolína na ranní směnu,“ prozradil Zdeněk Frohlich.

První ranní spoj pardubické MHD se místy docela zaplní

Na sedadle za ním sedí mladý pár ve sportovním oblečení, kterému z batohu vyčnívají turistické hůlky. „Vrátili jsme se z výletu v Nízkých Tatrách a sportujeme skoro pořád. Běháme, lezeme, plaveme,“ vysvětluje studentka Veronika Tylová. Sportovní ráno si zvolil také běžkař, který se vtěsnal do chodbičky trolejbusu i s lyžemi.

Řidič vstává ve tři ráno

V kolik hodin musí řidič vstávat, aby byl před čtvrtou hodinou s vozem připraven vyrazit na cestu? „Vozí nás svoz, takže vstávám hodinu předem, kolem třetí hodiny ráno. Když je velký mráz, je potřeba přijít ještě dřív, abych si ten vůz vytopil a rozmrazil.“

Podle řidiče v některých situacích mohou být i starší vozy výhodnější: „Když je velká námraza, tak obzvlášť ty nové trolejbusy moc nejezdí. Jenom to škube, cuká a většinou stojíte. Vypadává napětí, takže trolejbus ani netopí a celkově je jízda horší.“ Starší trolejbusy si podle Zvolenského se zimním počasím poradily lépe.

Čtěte také

V současné době dopravní podnik v testovacím provozu také využívá speciální rozmrazovací nástavce, kterými pomocí vysoké teploty námrazu rozmrazí. Druhý vůz následně dráty trakčního vedení ošetří nemrznoucí směsí.

Dispečer Lukáš Šeda vysílá vozy na ranní směnu
autoři: pta , Tereza Hašková
Spustit audio