V krizi voláme 112. Víte, kdo je na druhé straně linky?

11. únor 2015

Když jsme u dopravní nehody, u zranění, zjistíme, že někde hoří, vichřice pokácí strom nebo přívalový déšť zatopí sklepy, voláme okamžitě záchranáře. Můžeme buď přímo na příslušnou tísňovou linku hasičů, policie, nebo zdravotníků, rychlejší ale je vytočit jednotné číslo 112.

A protože 11. února je evropský den této linky, podívali jsme se, jak funguje v praxi. V Pardubicích přijímají volání operační důstojníci hasičského záchranného sboru.

Operátorka Tereza přijala tísňové volání na lince 112 a během hovoru údaje zapisovala a vyhodnocovala. „Posílám už během hovoru formou datové věty údaje na záchranku i na hasiče. V tu dobu mohou auta už vyjíždět.“


Důležitá telefonní čísla
Tísňové volání: 112
Hasiči: 150
Záchranná služba: 155
Policie: 158

Volající už nemusí zvlášť volat na záchranku, vysvětluje mluvčí hasičů Vendula Horáková. „Hovor lze přidržet a lze udělat konferenci. To znamená, že záchranná služba už si hovor přijme, s volajícím komunikuje a může poskytnout první pomoc na dálku.“

Každé ráno se provádí zkoušky spojení, takže se všemi hasičskými stanicemi se musí operační středisko spojit, jestli funguje spojení,“ dodává Horáková.

Dispečink Integrovaného záchranného systému v Pardubicích

Operační důstojník Luboš Maceček má zatím klid, není tady příliš rušno. Zda je to normální situace, popisuje Maceček. „Někdy ano, někdy se tady nezastavíme, někdy sedíme a koukáme. Někdy je to stresová práce, tlačí vás čas. Člověk se musí rychle rozhodovat, říká se tomu operační cit. Člověk se to tady naučí tak za dva až tři roky praxe. Pak situace dokáže řešit rychle.“

Dalším tady na operačním je Radek Horák a odpovídá na otázku, zda mu přijde, že za tu dobu fungování linky 112 je to lepší, než když lidé předtím přemýšleli, jestli zavolat 150, 155, 158.

„112 se dostala do povědomí většiny lidí v celé Evropě. Jestli ve stresové situaci zavolat 112 nebo národní čísla, myslím si, že to nehraje roli. Ten člověk uvažuje v úplně jiné dimenzi a vytočí první, co ho napadne. Myslím si, že to je opravdu úplně jedno.“

V Pardubicích funguje linka 112 už deset let a z toho dva roky na novém centrálním dispečinku.

autor: ba
Spustit audio