V Pardubicích bude hlučněji. Na dva měsíce se na letiště stěhují stíhačky z Čáslavi
Kolem pardubického letiště dnes bude víc živo než obvykle. Během dopoledne se na něj totiž přemístí část letadel z vojenské základny v Čáslavi. Mezi stroji nebudou chybět ani nejmodernější stíhačky JAS-39 Gripen, které budou následující dva měsíce ze svítkovské ranveje startovat k cvičným i ostrým letům.
Letadla se do Pardubic stěhují, protože na čáslavském letišti opravují tzv. pojezdové dráhy. Tedy vozovky, po kterých se letouny přesunují ze zázemí na vzletovou, respektive přistávací dráhu. Vznikají v nich nejen vlivem počasí drobné trhliny a praskliny, drolí se z nich kamínky, a to by mohlo mít i fatální následky. Může je například nasát proudový motor nebo něco podobného, proto vojáci k opravám přistoupili.
Z Čáslavi se budou stěhovat tři druhy bojových letounů, které na čáslavské základně provozují, tedy stroje L-39 Albatros, L-159 Alca, a JAS-39 Gripen.
K samotnému dnešnímu přesunu víc dodává mluvčí čáslavské základny Tomáš Maruščák: „V podstatě celé dopoledne 23 letounů bude vzlétat v Čáslavi a budou se přesouvat do Pardubic. Kde by v dopoledních hodinách mělo dojít k zaujetí ostré hotovosti dvojicí letounů JAS-39 Gripen v rámci integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO.“
Stěhovat se bude i technika a zaměstnanci
Přesun letounů s sebou ale samozřejmě přináší také stěhování další potřebné techniky, zázemí, ale i zaměstnanců. Těch bude v následujících dvou měsících sloužit v Pardubicích asi 160.
Názory obyvatel na pobyt čáslavských letounů se diametrálně odlišují. Některým to vadí, jiným ne, další to berou jako nutné zlo. Podobně to vnímá i starosta šestého městského obvodu Petr Králíček ze sdružení Pardubice pro lidi.
„Hluku si tady z místního letiště užíváme takřka denně dosti, ale nicméně místní letiště je především vojenské a záložní, tak k tomu musíme přistupovat, tak to musíme brát. Jestli si někdo myslí, že na letišti nebudou létat letadla, vrtulníky, tak se plete,“ dodal Králíček.
V jakých hodinách budou piloti startovat k cvičným letům, popisuje opět Tomáš Maruščák: „Cvičné lety ostré hotovosti budou prováděny denně, jeden až dva cvičné lety, včetně dní pracovního klidu. Klasické letové akce budeme plánovat pouze od úterý do pátku. V úterý a ve čtvrtek v časech od 9 do 23 hodin, v pátek pak do 14 hodin.“
Nicméně čáslavské letiště se připravuje na další opravy, tentokrát je v plánu kompletně nová ranvej. Ta současná se totiž od padesátých let minulého století téměř nezměnila a má určité limity. Některé stroje na ní nemůžou přistávat, protože je moc krátká, navíc už má taky své roky.
Takže to vypadá, že někdy mezi roky 2022 a 2024 by mohly začít opravy tamní dráhy, které potrvají dva roky a po tu dobu bude nejspíš část letadel i tady v Pardubicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí