Procházka listopadovou oblohou: Měsíc se spojí s Uranem a přiletí Leonidy

1. listopad 2014

V žádném ročním období neuvidíme volným okem tolik hvězd jako v zimě. Na tu si sice ještě v astronomickém kalendáři počkáme, ale už si s podzimem podává ruku.

A tak se nám už v nočních hodinách v plné kráse objevuje Orión, jedno z nejhezčích souhvězdí vůbec. Nese jméno bájného lovce, Poseidónova syna z řecké mytologie. Podzimní obloze však dál vládne Perseova skupina souhvězdí s jasnou hvězdou Algolem a volným okem viditelnou dvojitou otevřenou hvězdokupou h a chí Persea (NGC 869 a NGC 884). Ta vynikne při malém zvětšení v pohledu širokoúhlým okulárem dalekohledu. Pod jasnými hvězdami Andromedy a Pegasovým čtvercem najdeme Ryby a Vodnáře. Nízko nad jihem svítí hvězda Fomalhaut z Jižní ryby. Vysoko nad obzorem se můžeme pokochat Cassiopeiou – jejím dvojitým W se nemůžeme zmýlit. Nikdy nezapadající Velký vůz najdeme na protější, severovýchodní straně. Nad západním obzorem se loučíme se souhvězdími letní oblohy – Herkulem, Orlem, Lyrou a Labutí.

Jak jsou na tom s viditelností planety? Merkur se objeví v první polovině měsíce ráno nad východním obzorem. Naopak, Venuše zůstává nepozorovatelná, a to až téměř do konce prosince, stejně jako Saturn, který v polovině listopadu čeká konjunkce se Sluncem; ztrácí se tedy v jeho záři. Rudá planeta Mars zůstává večer nízko nad jihozápadním obzorem. Zlepšuje se viditelnost Jupiteru, spatříme ho v souhvězdí Lva v druhé polovině noci. Uran uvidíme po většinu noci kromě rána, Neptun pak v první polovině noci, obě planety však jenom v dalekohledech.
Na úkazy je listopad chudý. A tak jedním z mála potěšení pozorovatelů může být 4. listopadu konjunkce Měsíce s Uranem, která nastane v 18:08 h SEČ 25 stupňů nad východojihovýchodním obzorem. Úkaz je pozorovatelný malým dalekohledem. Měsíc bude pouhé 0,4 úhlového stupně severně. Meteorický roj Leonid bude mít maximum 17. listopadu kolem 23. hodiny, frekvence bude kolem deseti velmi rychlých meteorů za hodinu.
A závěrem jak velí tradice ještě měsíční fáze. 6. listopadu bude Měsíc v úplňku, 14. listopadu v poslední čtvrti, 22. listopadu v novu a 29. listopadu ho uvidíme v první čtvrti.
Hezkou podívanou!