Friedrich Nietzsche

10. říjen 2010

Je málo takových myslitelů, kteří nejenže zásadním způsobem ovlivnili následující generace, ale dokonce byli schopni předpovědět svojí geniální prozíravostí vývoj celé epochy, která přijde až po jejich smrti. Právě to dokázal originální německý filosof, filolog, básník a spisovatel Friedrich Nietzsche.

Narodil se 15. října 1844 a zemřel 25. srpna 1900. Za svého života vytvořil rozsáhlé, ale především hluboké a inspirativní dílo. Jednou z nejvýraznějších myšlenek, kterými se Nietzsche zapsal mezi duševní velikány lidstva, je teorie věčného návratu stejného. Vědomě se zde vypořádává s teologicky determinovanými teoriemi o stvoření a neměnnosti světa. Odmítnutím stacionárního vesmíru dokonce překonal i samotného Einsteina, inspirací mu naopak byl cyklický čas řeckých mýtů.
Je pozoruhodné, jak se filosof Nietzsche po předchozích útocích na vědu snaží vysvětlit své pojetí právě pomocí vědecké terminologie: „Smí-li být svět myšlen jako určitá veličina síly a jako určitý počet středisek sil..., musí projít vypočitatelným počtem kombinací. ...my si zakazujeme pojem nekonečné síly, neboť je neslučitelný s pojmem síly.“
Při vysvětlení základního nastavení vesmíru si tedy vypomáhá jednou ze základních veličin fyziky, silou. Svět se musí chápat jako jsoucna a vztahy mezi nimi, což je dohromady daná veličina sil existující v nekonečném plynutí času, tj. ve věčnosti; a jestliže mají tyto konečné síly nekonečně dlouhou dobu na vytvoření všech možných kombinací, musí je nutně všechny prostřídat. Vychází tu z matematikou potvrzeného předpokladu, že i při minimální pravděpodobnosti se určitá situace stane, pakliže k tomu má dostatečné množství času... Čas pak podle Nietzscheho není možné považovat za lineární kontinuum plynoucí z minulosti do ještě nenastalé budoucnosti - pokud se dá tok křesťanského času znázornit úsečkou, je v tomto případě znázornitelný jako kruh.
Věčnost světa jako kombinace stálých sil, tedy energie, dává Nietzsche výslovně do souvislosti se zákonem o zachování energie. Jedině tehdy se vše může vracet, když tyto síly nezaniknou a umožní tak opětovné vytváření už jednou (nebo spíše bezpočtukrát) vzniklých kombinací mezi nimi, které se donekonečna opakují.
Nesmí se však zaměňovat stálost sil a stálost světa, který je těmito silami tvořen. Samotné síly se měnit prostě nemohou, protože energie nemůže jen tak zaniknout, aniž by se hned neobjevila jinde ve změněné podobě – zato vesmír je podstatou svého bytí „hrou v kostky“ těchto sil a mění se potud, dokud padají nové kombinace (skrze tento výrok pak jakoby s Nietzschem polemizoval Einstein, který tvrdil pravý opak). V okamžiku vyčerpání všech možných kombinací se vše začne opakovat
Bylo by zajímavé konfrontovat Nietzscheho s výsledky bádání moderní kosmologie, částečně se to už stalo. Při přetřásání různých tezí byla zcela seriózně brána v potaz i teorie věčného návratu stejného a vypočítán pravděpodobný průběh existence vesmíru podle Nietzscheho vize. Model ale přese všechno dospěl k nevyhnutelnému entropickému zániku, nedokázajíc se vymanit z pout druhého termodynamického zákona.

Vysíláno v Planetáriu č. 41/2010, 9. – 15. října.
Rubrika Historie vědy se vysílá každé druhé Planetárium v měsíci.

autor: Adam Vidner
Spustit audio