Objevy a události týdne č. 26

2. červenec 2008

Naklonované dogy, ochrana konžského pralesa, vyhynulí nosorožci, Vladař možná Národní kulturní památkou, plutoidy - novinka astronomické terminologie.

Tým jihokorejského vědce Hwang U-Soka údajně na objednávku Čínské akademie věd naklonoval sedmnáct psů - tibetských dog. Úspěch prý potvrdil nezávislý test DNA. Veřejnost se nicméně na Hwangovy pokusy dívá s podezřením, a to od roku 2005, kdy oznámil, že se mu podařilo naklonovat lidské kmenové buňky. Ukázalo se však, že jde o podvod, který stál Hwanga jeho místo na univerzitě.

Deštný prales afrického Konga je druhým největším pralesem naší planety a jeho ochrana v období klimatických změn zase velkou výzvou. Stav konžských lesů se bude nově monitorovat ze satelitů - v rámci projektu, financovaného Velkou Británií a Norskem. Speciální kamery vyvinuli britští vědci. Do roku 2012 by také měl britsko-norský fond v Africe spustit svůj program proti nekontrolovatelnému kácení stromů.

V nebezpečí jsou kromě lesů také nosorožci z Konga. Podle odborníků byli poslední čtyři jedinci severní formy nosorožce tuponosého spatřeni v srpnu roku 2006 v Národním parku Garamba. Od té doby se je dohledat nepodařilo a tak nelze vyloučit, že tato vzácná zvířata byla ve volné přírodě zcela vyhubena. Jižní forma téhož nosorožce je na tom o rochu lépe - v Africe žije asi 17,5 tisíce těchto zvířat.

Pravěké hradiště na hoře Vladař nedaleko Žlutic v Karlovarském kraji by mělo být Národní kulturní památkou; archeologové i památkáři nedávno uvedli, že se společně zasadí o to, aby hradiště tento status získalo co nejdříve. Mohutné opevnění na Vladaři je především dílem Keltů, ale lidé tu žili daleko dříve. Vědci tu nedávno učinili řadu zásadních objevů, které svým významem daleko přesahují české hranice.

Astronomická terminologie se opět rozrostla. Nový název si vysloužily trpasličí planety, obíhající za dráhou Neptunu - Mezinárodní astronomická unie pro ně vybrala označení "plutoidy". Budou-li mít své speciální označení i trpasličí planety hlavního pásu asteroidů je velmi nejisté. Zatím se totiž zdá, že v této oblasti obíhá jediný kandidát - trpasličí planeta Ceres. Vymýšlet pro ni zvláštní kategorii je asi zbytečné.

Pramen: ČTK
Vysíláno v Planetáriu č. 26/2008, 28. června - 4. července 2008.

Pravidelná rubrika Objevy a události týdne se vysílá na začátku každého Planetária.

autor: frv