Nečekaně staré jeskynní malby a postupné vymírání mamutů

23. červen 2012

Nový krab poustevníček z hlubin Atlantiku, nález fosilních ostatků posledního evropského vačnatce, rentgenový teleskop NuSTAR.

Při pobřeží španělské Galicie objevili biologové nový druh kraba. Uroptychus cartesi, jak ho nazvali, patří do příbuzenstva tzv. poustevníčků, v Atlantiku nepříliš hojných. Oranžový, sedm centimetrů dlouhý krab byl vyloven z hloubky 1410 metrů, kde přebývá v podmořských horách a kaňonech, málo zasažených rybolovem. Jeho nejbližší příbuzní žijí až na druhé straně Atlantiku – v Karibské oblasti.

Ve východošpanělské provincii Castellón vykopali zkamenělé ostatky posledního evropského vačnatce Amphiperatherium frequens, staré 15 až 17 milionů let. V Evropě tehdy bylo mnohem vlhčí a teplejší podnebí než dnes. Před 14 miliony lety však nastala klimatická změna, spojená s poklesem teploty a výměnou vegetace. Vačnatci v té době definitivně vyhynuli nejen ve Španělsku, ale i ve zbytku Evropy.

Vymírání mamutů nebylo náhlé, táhlo se tisíce let, uvádí vědecká studie, otištěná nedávno v časopise Nature Communications. Přispělo k němu zvyšování teploty na planetě, změny životního prostředí i rozšiřování lidského rodu. Mamuti z oblasti Beringovy nížiny byli ještě před 30 – 45 tisíci lety velmi hojní. Poslední z nich zřejmě přežívali na Wrangelově ostrově u pobřeží Sibiře, kde vymřeli před 4000 lety.

Trpasličí mamut - nález z ruské části území Beringova pevninského mostu

Novou metodu, založenou na měření izotopů uranu v kalcitech, použili vědci ke zpřesnění datování vzniku jeskynních maleb na území Španělska. Ukázalo se, že některé z nich jsou zřejmě starší než 40 000 let. Pak by ale nemohly být dílem moderního člověka, který přišel do Evropy později. Jsou snad některé malby z El Castilla, Altamíry nebo jeskyně Tito Bustillo dílem tolik podceňovaných neandrtálců?

Na oběžnou dráhu kolem Země byl vypuštěn malý teleskop NuSTAR, který by měl podle informací z NASA sledovat rentgenové záření z kosmu a pomoci tak vědcům s pátráním po černých děrách v naší i cizích galaxiích. Zaměří se také na další exotické objekty, například neutronové hvězdy. Projekt většího teleskopu GEMS, který se měl vydat do kosmu za dva roky, NASA pro nedostatek financí zrušila.

Zdroj: ČTK

Vysíláno v Planetáriu č. 26/2012, 23. – 29. června.

Pravidelná rubrika Objevy a události se vysílá na začátku každého Planetária.

autor: frv | zdroj: ČTK