Objevy a události23. července  2016 v 18:10

Nejstarší egyptské texty na papyru a nejvzdálenější trpasličí planeta

Chufuova pyramida a Velká sfinga v Gíze - Foto: David Stanley,  CC BY 2.0

Chufuova pyramida a Velká sfinga v GízeFoto: David Stanley, CC BY 2.0

Další vlčata v Máchově kraji, sedm tisíc let starý provázek z Velimi a první snímky americké sondy Juno.

Vlčí smečka, která se před pár lety usadila v Máchově kraji na Českolipsku, se letos na jaře rozrostla nejméně o čtyři mláďata. Zachytily je fotopasti, umístěné odborníky v Národní přírodní rezervaci Břehyně – Pecopala. Kolik je vlků celkem, není známo. V okolí Doks jich přezimovalo minimálně sedm. Některá z loňských a předloňských mláďat však už možná smečku opustila a teď si hledají nová teritoria. Je prakticky jisté, že vlci se v naší přírodě budou šířit dál.

V osadě našich nejstarších zemědělců kultury s lineární keramikou ve Velimi u Kolína vykopali letos archeologové i starou studnu. V nánosech bahna našli unikát – ani ne sedm centimetrů dlouhý provázek z rostlinného lýka, starý sedm tisíc let. Je to teprve druhý nález podobně starého provázku u nás. Nedávno prošel náročnou konzervací a před vědci teď stojí další zajímavý úkol. Rádi by zjistili, z jaké rostliny použité lýko pochází.

Nádoba kultury s lineární keramikou - Foto:  Moravské zemské muzeum

Nádoba kultury s lineární keramikouFoto:  Moravské zemské muzeum

Nejstarší známé staroegyptské texty na papyru pocházejí z doby panování faraona Chufua před více než čtyřmi a půl tisíci lety. Tři desítky dokumentů byly v roce 2013 objeveny u města Suezu, šest z nich teď vystavuje Egyptské muzeum v Káhiře. Texty popisují všední život stavitelů pyramid – mimo jiné dopravu kamenů na stavbu. Nechybí administrativní detaily včetně záznamů o stravování dělníků a jeho financování, nebo o proplacených mzdách.

Americká sonda Juno poslala první snímky z polární oběžné dráhy kolem planety Jupiter. Jsou zatím jen informativní a ukazují, že sonda bezpečně přestála průlet oblastí se silnou radiací. Kromě „královské planety“ jsou na nich vidět i tři z Jupiterových měsíců. Snímky s vysokým rozlišením začnou přístroje pořizovat v průběhu měsíce srpna, kdy se sonda k planetě ještě víc přiblíží. Nejzvědavější jsou vědci na fotografie jejích polárních oblastí.

Ve vzdálenosti necelých patnácti a půl miliardy kilometrů, sto třikrát dál než Země, obíhá kolem Slunce těleso V774104. Jeho objev ohlásili astronomové Scott Sheppard, Chad Trujillo a David Tholen loni. Má v průměru mezi pěti sty až tisícem kilometrů a jedná se tedy o dalšího kandidáta kategorie trpasličích planet. Zajímavé je, že obíhá mezi Kuiperovým pásem a tzv. Oortovým oblakem, v prostoru, který by podle předpokladů měl být prázdný. Ale zjevně není.

Zdroj (není-li uvedeno jinak): ČTK

Vysíláno v Planetáriu č. 30/2016, 23. července.

Pořad: Planetárium  |  Stanice: Sever