Objevy a události týdne č. 42

15. říjen 2006

Stonožčí okupanti, fosilie ze Špicberk, obří velbloud ze Sýrie, vzácné fresky z Nebovid, sprinter mezi planetami.

V několika západorakouských vesnicích se přemnožily stonožky. Nejhůře je postižena obec Röns, kde prý tisíce těchto tvorů lezou po zdech, okupují terasy domů a vylézají doslova z každé štěrbiny. Zatímco na jaře při podobné invazi pomohli roztoči, kteří se živí vajíčky stonožek, teď zabírá už jen chemie. Použití jedů v jinak ekologicky striktně orientovaném Rakousku svědčí o neobyčejné zapeklitosti případu.

Norští paleontologové objevili na Špicberkách naleziště s jedenadvaceti fosiliemi mořských ještěrů, plesiosaurů a ichtyosaurů. Když před 150 miliony let zahynuli, jejich těla spočinula v bahně na dně hlubokého oceánu, kde se nevyskytoval kyslík. Neobvyklé složení bahna, z něhož se během věků stala černá břidlice, způsobilo, že kostry se dochovaly víceméně vcelku a prakticky neporušené.

Švýcarští badatelé objevili v poušti uprostřed Sýrie pozůstatky dosud neznámého obřího velblouda, staré přibližně sto tisíc let. Jeho hrby se tyčily do výše tří metrů a celý velbloud byl ještě o metr vyšší. V okolí narazili vědci i na stejně staré lidské ostatky. Předpokládají, že jde o kosti pravěkých lovců, kteří na velbloudy číhali v záloze u napajedel. Co to bylo za lidi určí antropologická analýza.

Ještě rok potrvá práce restaurátorů v kostele sv. Kříže v Nebovidech na Brněnsku, kde byly před 15 lety objeveny první vzácné gotické fresky z počátku 14. století, zakryté omítkou. Letos našli restaurátoři na zdech presbytáře kostela dalších sto čtverečních metrů maleb. Zachycují život Ježíše Krista a také starozákonní výjev obětování Izáka, což je podle historiků v kostelích té doby velmi neobvyklé téma.

Objevů nových planet mimo naši sluneční soustavu přibývá jako na běžícím pásu. Další přidali nedávno badatelé z baltimorského kosmického institutu. Mezi nově objevenými exoplanetami jsou i kosmičtí "sprinteři", kterým oběh kolem mateřské planety trvá méně než jeden pozemský den. Rekordmanem je těleso s pracovním názvem SWEEPS-10, na kterém trvá jeden rok přibližně deset pozemských hodin.

ČTK/souhrn Frederik Velinský

Vysíláno v Planetáriu 42/2006, 14. - 20. října.

Pravidelná rubrika Objevy a události týdne se vysílá na začátku každého Planetária.